Koszt przebudowy skrzyżowania Brama Oliwska zamknął się kwotą 11 milionów złotych, a wszystkie inwestycje drogowo-tramwajowe w tej części miasta pochłonęły 81 mln złotych. Udostępnienie do ruchu układu drogowego w rejonie Bramy Oliwskiej nastąpiło w ostatni dzień października. Inwestycja ta kończy realizację przebudowy Głównego Ciągu Komunikacyjnego Gdańska, obejmującego ulice Okopową (fragment), Wały Jagiellońskie, Podwale Grodzkie, Wiadukt Błędnik oraz Bramę Oliwską. Koszt przebudowy Bramy Oliwskiej wraz z przebudową torowiska tramwajowego i instalacji podziemnych wyniósł 11 mln zł. Prace zrealizowano w okresie od sierpnia do października 2007 r., co odbyło się w koordynacji z przebudową torowisk tramwajowych na Al. Zwycięstwa i na ul. 3 Maja. Łącznie Główny Ciąg Komunikacyjny Gdańska przebudowano na odcinku 1,5 km wraz z przebudową Mostu na Kanale Raduni, tunelu dla pieszych pod ul. Podwale Grodzkie oraz wiaduktu Błędnik. Przebudowano również liczne instalacje podziemne oraz wybudowano na całym tym odcinku ścieżki rowerowe. Łączny koszt wymienionych powyżej trzech inwestycji wyniósł 81 mln zł, z czego: - 23,8 mln zł - środki UE - 6 mln zł - Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej II (GPKM II) - 49,7 mln zł - budżet Miasta - 1,5 mln zł - Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna (GIWK) Ich realizacja przebiegła w okresie od marca 2005 r. do października 2007 r. (w sumie 2,5 roku). Projekty na przebudowę Głównego Ciągu Komunikacyjnego w Gdańsku opracowane zostały jeszcze w roku 2002, wejście Polski do Unii Europejskiej w roku 2004 pozwoliło uzyskać dofinansowanie, które umożliwiło realizację koniecznych remontów. Mimo dużej skali inwestycji, pojawiających się problemów i trudnych uwarunkowań formalnych i technicznych zostały one zrealizowane bardzo sprawnie. W ciągu ostatnich dwóch i pół lat w centrum Gdańska kierowcy kilkakrotnie doświadczyli zmian w organizacji ruchu, na co dzień obserwując postępy prac. Kompleksowy remont Podwala Grodzkiego, Wałów Jagiellońskich i węzła Hucisko ukończono 80 dni przed planowanym terminem. Reprezentatywna arteria komunikacyjna, przy której znajdują się ważne budynki i instytucje, uzyskała nowy wygląd i znacząco poprawił się komfort jazdy. Odczuli to także pasażerowie tramwajów, które jeżdżą po nowych torach. Powód do zadowolenia mają też miłośnicy dwóch kółek - to dla nich wybudowano nowe ścieżki rowerowe. Karol Polejowski