Porozumienie w sprawie sprzedaży komunalnych gruntów za 1 proc. wartości podpisali we wtorek marszałek pomorski Mieczysław Struk i prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. Jak powiedział dziennikarzom Struk, miejskie działki po bonifikacie kosztować będą ok. 800-900 tys. zł. Na trasie budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej znajduje się ok. 500 działek, z czego ponad 200 jest w rękach prywatnych. W lutym rozpoczną się negocjacje z właścicielami o wysokości odszkodowań. Rokowania te mają trwać do czerwca 2013 r. Szacuje się, że na odszkodowania Pomorski Urząd Marszałkowski wyda ok. 100 mln zł. Leżące zaś na trasie PKM nieruchomości Skarbu Państwa mają być przekazane samorządowi województwa w formie darowizny. Nowa kolej połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy oraz z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Wzdłuż linii powstanie osiem nowych przystanków. PKM umożliwi dojazd koleją z Kaszub do Gdańska - od 1945 r. jest to niemożliwe. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie w niecałe 25 minut dojechać pociągiem do portu lotniczego. Po 20-km odcinku PKM ma jeździć 10 autobusów szynowych, rozwijających prędkość do 120 km/godz. i kursujących co 15 minut. Zakłada się, że z pociągów korzystać będzie 6,5 - 10,5 mln pasażerów rocznie. W marcu 2012 r. ma być gotowy projekt budowlany. W lecie planowany jest przetarg na roboty budowlano-konstrukcyjne. Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma kosztować 769,9 mln zł (netto), z czego 500,9 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.