Przewodnim tematem dzieła Czajkowskiego jest przemiana Tatiany: od sentymentalnego podlotka z rosyjskiej prowincji do dojrzałej kobiety o niezłomnych zasadach w finałowych scenach. Bohaterka po latach wie, czym jest honor i poświęcenie i potrafi odtrącić afekty rozkapryszonego dandysa - Oniegina. On, który początkowo odtrąca uczucie młodej dziewczyny, zakochuje się w niej po latach i oczekuje, że dla niego zostawi męża. Choć kompozytor skupia swą uwagę na przeżyciach i przemianach głównych postaci - Tatiany i Oniegina - to w operze nie brakuje także błyskotliwych scen zbiorowych i rodzajowych. Z muzycznego punktu widzenia "Eugeniusz Oniegin" to niekończący się ciąg szlagierów - Polonez, Walc, aria Leńskiego, aria Gremina, kuplety Triqueta, tańce dożynkowe i wiele innych. Zaś odtwórcy mają możliwość nie tylko błyszczeć w partiach muzycznych napisanych przez Czajkowskiego, ale i otrzymują interesujący materiał do stworzenia wieloznacznych i bogatych bohaterów scenicznych. Pośród wykonawców zobaczmy czołówkę polskich wokalistów: Annę Wierzbicką, Mikołaja Zalasińskiego, Roberta Gierlacha, Adama Zdunikowskiego, Pawła Skałubę, Romualda Tesarowicza, Małgorzatę Pańko, Alicję Węgorzewską a także odnoszącą wspaniałe sukcesy na scenach włoskich i hiszpańskich Agatę Bieńkowską. Spektakl przygotował zespół, który już wielokrotnie współpracował ze sobą w gdańskiej operze. Kierownictwo muzyczne spoczywa w rękach Jose Marii Florencia, scenografia jest dziełem Jagny Janickiej, choreografia - Izadory Weiss a inscenizatorem i reżyserem jest Marek Weiss. BB