W czwartek w Gdańsku umowę na zakup pociągów podpisali marszałek województwa Mieczysław Struk i dyrektor Władzy Wdrażającej Programy Europejskie, Anna Siejda. Władze województwa podkreślają, że dzięki wprowadzeniu do eksploatacji nowego taboru m.in. koszty eksploatacji spadną o ok. 20-40 proc., zwiększy się udział transportu kolejowego w obsłudze mieszkańców regionu oraz odsunięta zostanie groźba likwidacji lub ograniczenia przewozów kolejowych w regionie. Projekt obejmuje trzy powiaty woj. pomorskiego: malborski, sztumski, kwidzyński oraz powiat grudziądzki z woj. kujawsko-pomorskiego. Marszałek województwa Mieczysław Struk podkreślił podczas spotkania, że "władzom regionu bardzo zależy na tym, aby rozwijać transport w oparciu o kolej, przyjazną dla środowiska i bezpieczną dla podróżnych". Uważa, że tabor będzie efektywnie wykorzystywany. - Chcemy kompleksowo rozwiązać problem komunikacji na tej linii i te 4 pojazdy będą wykorzystywane tylko na tej trasie - zapewnił. Heinz Kaufmann ze Szwajcarskiego Programu Współpracy zwrócił uwagę, że "bardzo ważne jest, aby coraz więcej osób korzystało z transportu publicznego, aby ograniczyć ruch na drogach". -To jest bardzo przyszłościowe podejście i jestem pewien, że bardzo pomoże regionowi - dodał. Dyrektor Władzy Wdrażającej Programy Europejskie, Anna Siejda powiedziała, że o pieniądze z programu "walczyło 11 projektów, z których trzy otrzymały dofinansowanie". Poinformowała, że oprócz Pomorskiego pieniądze otrzymają też dwa projekty z woj. mazowieckiego. Pojazdy będą mogły jeździć z maksymalną prędkością do 120 km/h, będą wyposażone w monitoring wewnętrzny i zewnętrzny, klimatyzację oraz będą przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych. Zespoły trakcyjne będą własnością samorządu województwa pomorskiego i zostaną wydzierżawione przewoźnikowi posiadającemu licencję na wykonywanie kolejowych przewozów regionalnych. Przetarg na wybór przewoźnika zostanie ogłoszony w przyszłym roku. Na trasie Malbork-Grudziądz od marca 2008 r. przewozy pasażerskie realizuje spółka Arriva RP. Obecnie na odcinku linii nr 207 Malbork-Grudziądz kursuje 16 pociągów; po włączeniu nowych maszyn liczba połączeń ma wzrosnąć do 18, z czego 15 pociągów ma kursować w relacji Grudziądz - Malbork - Grudziądz, z możliwością wydłużenia relacji do Torunia i Trójmiasta. Wicedyrektor departamentu infrastruktury pomorskiego urzędu marszałkowskiego, Eugeniusz Mańkowski poinformował, że linia kolejowa nr 207 na odcinku Malbork-Grudziądz zostanie zrewitalizowana. W lipcu władze województwa mają podpisać umowę z PKP PLK SA ws. remontu linii. Burmistrz miasta i gminy Sztum Leszek Tabor (Sztum jest jedną z ważniejszych stacji na trasie) uważa, że dzięki nowym pojazdom "zwiększy się dostępność komunikacyjna regionu. Rozwój komunikacji publicznej ma ogromne znaczenie w rozwoju mobilności społecznej na rynku pracy - tłumaczył. - W powiecie sztumskim bezrobocie wynosi 24 proc. i często barierą w dostępie do rynku pracy jest brak komunikacji publicznej - dodał. Wartość projektu wynosi prawie 42 mln zł, z czego wkład własny samorządu województwa wynosi ok. 16,3 mln zł. Pozostałą kwotę wpłaca Szwajcarski Program Współpracy z nowymi krajami Unii Europejskiej. Szwajcarski Program Współpracy, czyli tzw. fundusz szwajcarski, jest formą bezzwrotnej pomocy zagranicznej przyznanej przez Szwajcarię Polsce i 9 innym państwom członkowskim Unii Europejskiej, które przystąpiły do niej 1 maja 2004 r. Do dziesięciu nowych państw członkowskich ma trafić ponad 1 mld franków szwajcarskich. Dla Polski program szwajcarski przewiduje niemal połowę środków (ok. 489 mln franków).