Kazimierz Piotrowski, kurator wystawy, w najbliższy poniedziałek 14 stycznia, podda refleksji wystawę zorganizowaną przez Włodka Majewskiego w Atelier 340 Muzeum w Brukseli w 2002 roku. Sięgnie do przyczyn skandalu oraz zmasowanej krytyki tego artystycznego "bluźnierstwa". Sama wystawa prezentowała dzieła powstałe na przestrzeni XX wieku i, jak podkreśla Piotrowski, stała się świadectwem przemian światopoglądowych w najważniejszym nurcie polskiej sztuki. Wśród zaprezentowanych w Brukseli eksponatów znalazły się min. prace poznańskiej grupy Bunt, Roberta Rumasa, Stanisława Szuklaskiego, Jarosława Modzelewskiego oraz Jerzego Truszkowskiego. Współorganizatorem finansowym wystawy była Rada Kultury Brukseli. i Roberta Rumasa. Słuchaczom wykładu zaprezentowane zostaną dwa filmy dokumentujące to wydarzenie. Poznamy w nich szczegóły wystawy oraz wypowiedzi artystów: Grzegorza Klamana, Leszka Knaflewskiego, Zofii Kulik, Zbigniewa Libery, Jacka Markiewicza i Roberta Rumasa. Na zakończenie obejrzymy pokaz mody Arkadiusa w kościele Notre Dame de Lourdes, który odbył się podczas finału wystawy. Spotkanie z Kazimierzem Piotrowskim będzie pierwszym z cyklu czterech wykładów, które odbędą się w najbliższych miesiącach w związku z przygotowywaną wystawą Dowcip i władza sądzenia. Asteizm w Polsce. "Sztuka irreligijna i jej krytyka" 14 Stycznia (poniedziałek) godz. 18:00 Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk, Jaskółcza 1 bilety: wstęp wolny Irreligia to określenie postawy wobec religii, która nie kwestionuje przedmiotu wiary (czyli nie jest anty-religią), wyraża jednak wątpliwości wobec niektórych jej założeń, dogmatów czy rytuałów. Kurator wystawy, dr Kazimierz Piotrowski, absolwent Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, historyk sztuki i filozof, głęboko wierzący i praktykujący naukowiec, wytropił takie dzieła i manifestacje artystów polskich XX wieku, w których owa postawa była widoczna. Jeszcze raz dodajmy: dzieła nie anty-religijne, lecz irreligijne, nie niewierzące, a zaledwie wątpiące i to w dobrej wierze. (Krzysztof Stanisławski, artbiznes.pl) Autor: Justyna Świerczyńska