W powiecie tczewskim, do dwóch istniejących już węzłów i punktów poboru opłat w Stanisławiu i Swarożynie, dołączył kolejny w Pelplinie. W uroczystości otwarcia nowego odcinka wzięli udział m. in. minister infrastruktury Cezary Grabarczyk, marszałek Senatu Bogdan Borusewicz i wojewoda pomorski Roman Zaborowski. - Jechałem już nowym odcinkiem autostrady i bardzo mi się podobało - przyznał minister Grabarczyk, włączając zielone światła na węźle w Nowych Marzach (powiat świecki). - To ważna droga, nie tylko z powodu Euro 2012, ale przede wszystkim jako klucz do otwarcia gospodarczego portów w Gdańsku i Gdyni. Jestem głęboko przekonany, że cała A-1 z północy do południowej granicy Polski, tak jak A-2 łącząca zachodnią granicę z Warszawą i A-4 na południu kraju, będą oddane do użytku przed Euro 2012. Obniżki nie dla osobowych Pierwsi kierowcy pojawili się na A-1 około godz. 19.00. Według pierwotnych planów kolejny odcinek Autostrady Bursztynowej miał być bezpłatny przez dwa miesiące, jednak minister infrastruktury zadecydował o przedłużeniu tego okresu do 5 stycznia włącznie. Kierowcy będą musieli pobrać bilety na bramkach wjazdowych i oddać je zjeżdżając z autostrady nie uiszczając opłaty. Ci, którzy zdecydują się na przejechanie całej trasy, zapłacą tylko za przejazd odcinkiem Rusocin - Swarożyn (3,5 zł). To nie koniec dobrych wiadomości, ponieważ po 30 października spadną ceny za przejazd. Niestety, nie dotyczy to właścicieli samochodów osobowych (stawka 14 gr za km będzie obowiązywać do końca czerwca 2009 r., czyli do momentu zakończenia remontu drogi krajowej nr 1), ale zadowoleni będą z pewnością kierowcy samochodów dostawczych i ciężarowych (obniżka z 40 do 38 gr). Pojazdy kategorii piątej także zapłacą mniej - 1,6 zł. Wysokość stawek za przejazd po okresie zwolnienia z opłat będzie uzależniona od natężenia ruchu. 5,6 mln euro za kilometr Na dotychczas oddanych 90 km znajduje się sześć węzłów i punktów poboru opłat - w Rusocinie, Stanisławiu, Swarożynie, Pelplinie, Kopytkowie i Nowych Marzach, dwa obwody utrzymania autostrady (w Pelplinie i Nowych Marzach) oraz trzy pary miejsc obsługi podróżnych (Kleszczewko, Olsze i Gajewo). Na terenie MOP Olsze zlokalizowana będzie stacja paliw, której uruchomienie planowane jest na przełomie listopada i grudnia. Cały odcinek autostrady przystosowany został do poboru opłat w systemie zamkniętym. Cena budowy jednego kilometra autostrady wyniosła 5,6 mln euro. Przypomnijmy, że cała inwestycja została sfinansowana przez akcjonariuszy Gdańsk Transport Company oraz dwie instytucje finansowe: Europejski i Nordycki Bank Inwestycyjny. Generalnym wykonawcą projektu było konsorcjum Skanska-NDI, odpowiedzialne także za realizację Etapu II inwestycji. Utrzymaniem i eksploatacją autostrady zajmie się Intertoll Polska. Droga godna historii Pomorza Jacek Borkowski, autor książki pt. "Kropla żywicy. Podróż w przeszłość Autostrady A1", pisze: "Niewiele jest w Polsce, ba, może nawet w całej Europie dróg, na których tak głęboko odcisnęłaby swoje ślady historia. Bursztynowym Szlakiem, biegnącym wzdłuż dolnej Wisły, docierali nad Bałtyk rzymscy kupcy, w przeciwnym kierunku, od północy, szli nim na podbój Rzymu goccy wojownicy. Przemierzały go zastępy krzyżaków, husytów, wojska polskie, szwedzkie, napoleońskie, niemieckie i rosyjskie, hitlerowskie i sowieckie. Tędy płynęło tratwami polskie zboże Wisłą do Gdańska, stamtąd zaś docierały w głąb Rzeczypospolitej nowiny nauk oraz techniki, mody i style, wreszcie nowe prądy ideowe z zachodniej Europy. Dzieje tej drogi przypominają grubą, otwartą księgę. Jesteśmy świadkami pisania jej kolejnego rozdziału (?). Pomorska kraina otrzymuje wreszcie drogę godną swojej historii". Co dalej z A-1 W sierpniu tego roku także w Nowych Marzach wbito pierwszą łopatę pod budowę trzeciego odcinka A-1 do Czerniewic pod Toruniem (62 km). Prace ziemne rozpoczną się wiosną przyszłego roku. Zakres inwestycji obejmuje - obok budowy nowej drogi i modernizacji istniejącego odcinka z Lubicza do Czerniewic (10 km) - budowę najdłuższego w Polsce mostu przez Wisłę w okolicach Grudziądza oraz dokończenie przepraw przez Drwęcę i ponownie przez Wisłę. Cena jednego kilometra autostrady wyniesie 11,7 mln euro, a wspomnianych mostów 191 mln euro. Patrząc w kierunku południa, trwa budowa odcinka z Gorzyczek na granicy z Czechami do Sośnicy (47 km) - jej zakończenie przewidywane jest na koniec 2010 r. Na trasie Stryków - Pyrzowice (180 km) trwa przeprowadzanie przetargu - budowa, nie licząc istniejącego odcinka między Głuchowem a Piotrkowem Trybunalskim, ma ruszyć w przyszłym roku, a zakończyć w październiku 2012 r. Na trasie między Toruniem a Strykowem (144 km) wydawane są obecnie decyzje środowiskowe. Autor: PZ