- Do Portu Północnego biegnie jedynie pojedyncza nitka torów, a budowa mostu dwutorowego nad Martwą Wisłą i drugiej nitki torów zrealizowana zostanie dopiero do 2013 roku ? mówi Kazimierz Normant, dyrektor wydziału infrastruktury Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego. ? Musimy zakończyć budowę autostrady A-1, Południowej Obwodnicy Gdańska z Trasą Sucharskiego oraz Trasy Kwiatkowskiego. Trzeba zbudować pasy włączenia i wyłączenia, wysepki, azyle na przejściach pieszych, kładki piesze i tunele. Trzeba także poprawić oznakowanie poziome i pionowe. Jak uspokaja Marcin Szpak, wiceprezydent Gdańska ds. gospodarczych, miasto zrealizuje wszystkie inwestycje do 2011 roku. - Proszę wziąć pod uwagę, że dzisiejszy układ drogowy jest bardzo mocno zniekształcony zmianami organizacji ruchu i remontami. Wiele problemów ma charakter czasowy ? mówi, z-ca prezydenta Gdańska. - Prace obejmą zarówno drobne remonty, jak i priorytetowe dla miasta inwestycje, czyli właśnie Obwodnicę Południową, trasę Sucharskiego, ul. Słowackiego i trasę W-Z. Dodatkowo pracujemy nad inteligentnym systemem sterownia ruchu, którego łączny koszt wyniesie ponad 200 mln zł. - O uruchomieniu terminalu wiemy już od dawna i tym bardziej ubolewam, że to spotkanie nie miało miejsca cztery lata wcześniej - mówi Marta Kołodziejczyk, wójt Pruszcza Gdańskiego. ? Trasa Przejazdowo ? Pruszcz jest szczelnie zabudowana ponad stuletnimi budynkami, nie ma chodników, zatok, autobusy z dziećmi zatrzymują się na pasach ruchu. Mowy nie ma, żeby tamtędy przejeżdżała taka liczba tirów. Według Mariana Świtka, wiceprezesa Portu Gdańsk, rozwiązaniem na upłynnienie ruchu drogowego i wzrost bezpieczeństwa jest wyznaczenie godzin, w których tiry będą mogły opuszczać port kontenerowy. - Proszę zauważyć, że między godziną 23 a 5 nad ranem nie ma żadnych obciążeń komunikacyjnych ? mówi Marian Świtek. Jego propozycję zgodził się rozważyć prezes D.C.T. Gdańsk S.A. - Gdańsk ma w pełni rozpoznane problemy komunikacyjne. Ruch tramwajowy na ul. Podwale Grodzkie przywrócimy już na przełomie maja i czerwca. W pierwszych dwóch tygodniach czerwca otworzymy także ruch na skrzyżowaniu Huciska. W tym roku oddamy ul. Marynarki Polskiej oraz zakończymy remont trasy W-Z od ul. Jabłoniowej do ul. Kartuskiej. Szykujemy również koncepcję przebudowy wiaduktu Biskupia Górka oraz węzła Śródmieście, obejmującego nie tylko węzeł Unii Europejskiej, ale również ul. Okopową, odcinek Armii Krajowej i ul. 3-Maja. Do 2012 roku planujemy przebudowę ul. Jana z Kolna, na której docelowo mają się znaleźć cztery pasy ruchu. W przygotowaniach znajduje się także projekt Nowej Wałowej. To trudna inwestycja, gdyż przecina komunikację wewnętrzną Stoczni Gdańskiej. Autor: Magdalena Szałachowska