Reklama

Reklama

Zaskakująco szerokie kompetencje Terleckiego w Sejmie? CIS odpowiada

Zadania wicemarszałka Ryszarda Terleckiego zmieniły się w niewielkim stopniu, w IX kadencji Sejmu jego obowiązki zostały poszerzone o jedno zadanie związane ze spotkaniami i wydarzeniami dotyczącymi współpracy międzynarodowej Sejmu - przekazało Centrum Informacyjne Sejmu.

Piątkowa "Rzeczpospolita" napisała, że już dzień po wyborze wicemarszałków Sejmu, szefowa izby Elżbieta Witek wydała postanowienie w sprawie upoważnienia ich do wykonywania niektórych zadań marszałka. I powierzyła swojemu zastępcy z PiS - Ryszardowi Terleckiemu zaskakująco szerokie kompetencje w Sejmie. "Treść postanowienia, do którego dotarła 'Rzeczpospolita', może zaskakiwać. Powodem jest dysproporcja w zadaniach, które przypisano Terleckiemu, w stosunku do innych wicemarszałków" - ocenia dziennik.

Komunikat CIS

Reklama

CIS przekazało, że Regulamin Sejmu pozostawia marszałkowi Sejmu pełną swobodę co do określenia zakresu, w jakim jest zastępowany przez wicemarszałków.

"Wnioski z lektury postanowienia Marszałka Sejmu z 13 listopada 2019 r. można wyciągnąć po porównaniu z poprzednim aktem prawnym regulującym tę materię, czyli postanowieniem Marszałka Sejmu z 25 października 2017 r. Z sześciu obszarów aktywności, powierzonych obecnie wicemarszałkowi Sejmu Ryszardowi Terleckiemu, pięć z nich realizował także w poprzedniej kadencji" - podało Centrum Informacyjne Sejmu.

Jak wyjaśniono, były to sprawy związane z zagranicznymi podróżami służbowymi posłów (z wyłączeniem wyjazdów marszałka Sejmu), przyjmowaniem delegacji zagranicznych przez Sejm (z wyłączeniem spraw dotyczących przyjmowania delegacji na szczeblu marszałka Sejmu), wnioskami posłów o wydanie paszportu dyplomatycznego, warunkami wykonywania mandatu poselskiego oraz bieżącym kierowaniem pracami Sejmu podczas nieobecności marszałka Sejmu.

Według komunikatu do powyższych zadań w IX kadencji doszło jedno, czyli sprawy związane ze spotkaniami i wydarzeniami dot. współpracy międzynarodowej Sejmu, ale z wyłączeniem spotkań i wydarzeń z udziałem marszałka Sejmu.

"Jak widać, dodana aktywność jest ściśle powiązana merytorycznie z pozostałymi. Oznacza to także, że zadania wykonywane przez wicemarszałka Terleckiego zmieniły się w niewielkim stopniu" - podkreśliło CIS.

Jak zaznaczono, zadania otrzymali wszyscy członkowie Prezydium Sejmu, także ci wywodzący się z ugrupowań opozycyjnych.

"Nie zawsze zresztą liczba zadań w prawidłowy sposób odzwierciedla zakres pracy związanej z daną dziedziną. Przykładowo wicemarszałek Sejmu Piotr Zgorzelski został upoważniony do wykonywania zadań marszałka Sejmu z zakresu spraw związanych z interpelacjami i zapytaniami poselskimi. Jest to pozornie tylko jedno zadanie, ale w ubiegłej kadencji wpłynęły 34 043 interpelacje poselskie oraz 9 955 zapytań, co oznacza łącznie 43 998 dokumentów" - zwróciło uwagę CIS.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne