Radio RMF FM przekazało w niedzielę, że od soboty lekarze nie są w stanie wystawiać pacjentom elektronicznych recept. "Lekarze, którzy korzystają z aplikacji internetowej , w sobotę, próbując wystawiać pacjentom e-recepty, w ogóle nie mogli wybrać nazwy leku" - podała stacja. Rzecznik prasowy MZ poinformował, że udało się przywrócić w niedzielę po południu pełną funkcjonalność systemu i lekarze mogą znowu wystawiać e-recepty poprzez aplikację <a href="http://gabinet.gov.pl/" target="_blank">gabinet.gov.pl</a>. Wcześniej powiedział, że problem dotyczył tylko strony <a href="http://gabinet.gov.pl/" target="_blank">gabinet.gov.pl</a>, a pozostałe aplikacje gabinetowe działały normalnie. Jak funkcjonuje system? <a class="textLink" href="https://geekweek.interia.pl/tematy-e-recepta,gsbi,3561" title="e-recepta" target="_blank">E-recepta</a> wystawiana jest w sposób elektroniczny i zastąpiła papierową wersję. W aptece wystarczy podać czterocyfrowy kod i PESEL pacjenta, by ją zrealizować. Kod pacjent otrzymuje e-mailem lub SMS-em. Może też dostać wydruk informacyjny. E-recepty można było realizować w aptekach od 1 stycznia 2019 r., ale obowiązek wystawiania ich w takiej formie wszedł w życie od 8 stycznia 2020 r. E-receptę należy zrealizować w ciągu 30 dni, choć są pewne wyjątki. Antybiotyk wykupić trzeba w ciągu 7 dni, a preparaty immunologiczne do 120 dni od momentu wystawienia e-recepty. Dla pacjentów przewlekle chorych, którzy przyjmują stale leki, medyk może wystawić receptę ważną rok. Musi to jednak na niej zaznaczyć.