Reklama

Reklama

Katarzyna Lubnauer: To celowe wycięcie dużych miast z Krajowego Planu Odbudowy

- Nie wiadomo, czy w przyszłej perspektywie budżetowej znajdzie się miejsce na takie inwestycje miejskie, jak na przykład budowa III linii metra w Warszawie – mówi Interii Katarzyna Lubnauer z Koalicji Obywatelskiej. Posłanka opozycji ostrzega też przed "wycięciem" dużych miast z Krajowego Planu Odbudowy.

Trwa planowanie sposobów wydatkowania środków z nowej perspektywy budżetowej UE i Krajowego Planu Odbudowy. Część pieniędzy na trafić do samorządów, dlatego we wtorek członkowie Parlamentarnego Zespołu ds. m.st. Warszawy dyskutowali o planach rządu w zakresie funduszy unijnych dla stolicy po 2020 roku. W spotkaniu z posłami uczestniczyła też Renata Calak, dyrektor Departamentu Strategii w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.

Reklama

Wtorkowa rozmowa była skoncentrowana na tym, na ile programy, które proponuje resort funduszy, nie są wykluczające dla miasta Warszawy. - Problem polega na tym, że ministerstwo - moim zdaniem w sposób celowy - wpisywało do Krajowego Planu Odbudowy (KPO - red.) projekty o rozwoju elektromobilności w miastach i o wymianie taboru na ekologiczny, ale wyłączony z tego został transport szynowy, czyli tramwaje i metro, podczas gdy w Warszawie to jedne z podstawowych środków transportu. To celowe wycięcie dużych miast z KPO - mówi Interii Katarzyna Lubnauer z Koalicji Obywatelskiej, która uczestniczyła w posiedzeniu zespołu.  

Według posłanki nie wiadomo, czy w przyszłej perspektywie budżetowej znajdzie się miejsce na takie inwestycje miejskie, jak na przykład budowa III linii metra w Warszawie.  

Lubnauer wskazuje również, że resort funduszy chce przeznaczyć jak najwięcej środków na regiony w ramach programu spójności, gdzie mniejsze znaczenie ma dochód danej gminy, tak żeby móc przekierować część środków na Warszawę. - Ale po tym, co obserwowaliśmy z Funduszem Inwestycji Lokalnych to myślę, że to co oni nazywają wprowadzeniem linii demarkacyjnej między Funduszem Spójności i Krajowym Planem Odbudowy, może spowodować ograniczenie finansowania dużych miast w takich inwestycjach jak budowa linii tramwajowych i metra. To może pogrzebać III linię metra w Warszawie - ostrzega.

Jak wyjaśnia posłanka, można się natomiast spodziewać, że w ramach Krajowego Planu Odbudowy Warszawa dostanie środki na badania i rozwój, ale nie będą to pieniądze skierowane bezpośrednio na rozwój miasta, tylko na placówki umiejscowione w stolicy. Te fundusze nie wpłyną więc na jakość życia mieszkańców, ale będą działały ogólnopolsko.

Dominika Pietrzyk

Nie czekaj do ostatniej chwili, pobierz za darmo program PIT 2020 lub rozlicz się online już teraz!

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama