- To cudowne, niesamowite uczucie - mówił prezydent Gdańska po uroczystości otwarcia i symbolicznym przejechaniu przez tunel. Co do wyjątkowości przeprawy drogą pod rzeką są też zgodni mieszkańcy. Jak zaznaczali, przejazd robi ogromne wrażenie, a co najważniejsze - polepszy on komunikację pomiędzy dzielnicami miasta oddzielonymi przez Martwą Wisłę. Tunel składa się z dwóch oddzielnych tub, położonych w najniższym punkcie 35 metrów poniżej lustra wody. Każda z jego nitek posiada po dwa pasy ruchu. Nad bezpieczeństwem przeprawy czuwają specjalne systemy, w tym oczyszczające tunel z nadmiaru spalin, czujniki dwutlenku węgla i przejrzystości czy sieć kamer monitoringu zarówno w tunelu, jak i przed nim. Obydwie nitki tunelu wydrążyła licząca ponad 91 metrów długości i ponad 12,5 metrów średnicy maszyna TBM, zwana potocznie "kretem". Przeprawa ma 1300 metrów długości i jest to obecnie najdłuższy tunel w Polsce. Łączy dzielnicę Nowy Port z Trasą Sucharskiego pozwalającą na wyjazd w stronę Warszawy. Ma tym samym odciążyć ruch, zwłaszcza ciężkich aut w centrum miasta.