Wystawa Witkacy. Psychoholizm została przygotowana przez Galerię Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie z okazji 70-lecia śmierci Stanisława Ignacego Witkiewicza. Składa się na nią ponad sto portretów i autoportretów z lat 1910-1938, wybranych pod kątem wyrazistości psychologicznej. Scenariusz wystawy akcentuje te działania artysty, które dotyczą gry z tożsamością i wizerunkiem. Witkacy uważnie analizował wszelkie przejawy ekspresji ludzkiej, rejestrując je za pomocą aparatu fotograficznego. Sam siebie nazywał "psychologicznym portrecistą". Autoportrety Witkacego zestawione z portretami eksponują ciekawą sprzeczność. Portrety są tajemnicze, milczące, niezwykle powściągliwe, dyskretne. Natomiast autoportrety - często autoperformance przed obiektywem - porażają ekshibicjonizmem i demonizmem. W ramach autoportretów zaprezentowane zostaną także inscenizowane ujęcia grupowe. Miny i pozy, odgrywanie ról, przebieranie interesowały Witkacego w kontekście dynamicznych i gwałtownych przeobrażeń psychofizycznych, które można uchwycić dzięki fotografii. Witkacy potrafił bardzo precyzyjnie wykorzystywać potencjał fotografii. Zdjęcia artysty nie mają charakteru dokumentalnego, ale są częścią jego kreacji twórczej i refleksji o relacjach międzyludzkich. Eksperymenty antropologiczne, jakich przy użyciu fotografii dokonywał Witkacy na sobie i innych, nadal są niezwykle interesujące pod względem artystycznym, a ich pionierskość uzasadnia szerokie uaktualnienie tego zjawiska. Wystawie towarzyszy publikacja albumowa zawierająca ponad 200 ilustracji, w tym reprodukcje wszystkich fotografii z wystawy, szeroki wybór korespondencji Witkacego oraz zbiór tekstów artystyczno-psychologiczno-psychiatrycznych: właściciela kolekcji fotografii (Stefana Okołowicza), teoretyka literatury (Michała Pawła Markowskiego), psychiatrów (Bogusława Habrata, Tadeusza Nasierowskiego), teoretyków sztuki (Marii Anny Potockiej, Anny Żakiewicz). W krakowskim Bunkrze Sztuki wystawa była prezentowana w dniach 30.04.-14.06.2009, w ramach Miesiąca Fotografii w Krakowie. Wystawa została zrealizowana ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zdjęcia pochodzą z kolekcji Ewy Franczak i Stefana Okołowicza