Chodzi o reklamy umieszczane na budynkach należących do ZBM w Suwałkach, do Skarbu Państwa i jednostek organizacyjnych miasta (nowe zasady nie dotyczą m.in. obiektów prywatnych i spółdzielczych). Temat uporządkowania centrum i usunięcia ze śródmieścia pstrokacizny nie jest nowy. Urząd Miasta przymierzał się do uregulowania tej kwestii już dwa lata temu. Pomysł wyznaczenia w Suwałkach trzech stref zabudowy okazał się wtedy chybiony. Uchwała radnych dotycząca zasad umieszczania szyldów, reklam i banerów została uznana za niezgodną z prawem. Nad nowym zarządzeniem pracowała grupa złożona z przedstawicieli biura architekta miejskiego, Zarządu Budynków Mieszkalnych i Miejskiej Dyrekcji Inwestycji. Jak tłumaczy Adam Żywiczyński, miejski konserwator zabytków - zasady umieszczania reklam i szyldów będą aktualizowane - dopracowywane i rozszerzane, ponieważ cały czas pojawiają się nowe formy reklamy. Naszym celem jest uporządkowanie miasta. Nie chcemy blokować działań przedsiębiorców - zaznacza konserwator. Adam Żywiczyński przekonuje, że centra miast europejskich są podziwiane ze względu na walory zabytkowe, a reklamy dźwiękowe czy węże świetlne znajdujące się na budynkach przez cały rok na pewno wizerunkowi nie służą. Miejski konserwator zabytków zauważa też, że właściciele firm często podążają za modą na określony rodzaj reklamy, nie zawsze mają czas na przemyślenie swojego wyboru i dopracowanie szczegółów. Realizacja każdego nowego projektu szyldu, banera w pasie drogowym czy reklamy na elewacji lub szybie będzie wymagała wcześniejszej akceptacji ze strony miejskiego konserwatora zabytków. Od złożenia odpowiedniego wniosku do uzyskania decyzji może upłynąć nawet miesiąc, choć nie jest wykluczone, że termin zostanie skrócony. Na dostosowanie swoich reklam do nowych wymogów firmy mają czas do końca 2011 roku. - W przypadku budynków ZBM sytuacja została już opanowana. Znacznie gorzej jest w przypadku reklam wiszących nad ulicami - ocenia A. Żywiczyński. Niektóre z nowych zaleceń: nieodpłatnie na elewacji budynku będzie można umieścić szyld o powierzchni 0,5 metrów kwadratowych; reklamy przenośne mogą być wystawione tylko w godzinach otwarcia lokalu, reklamy na budynkach nie mogą przekraczać 15 proc. powierzchni elewacji budynków zabytkowych i 25 proc. powierzchni elewacji w przypadku pozostałych; reklamy na wysięgnikach nie mogą być większe niż 100 x 50 cm; wszystkie formaty szyldów na jednym budynku powinny zostać ujednolicone. Na budynkach zabytkowych (objętych ochroną konserwatorką) nie będzie można umieszczać reklam na: bramach, balkonach, wykuszach, balustradach, na płotach, ścianach szczytowych i dachach (reklamy malowane są też zakazane). Umieszczanie telebimów, ekranów diodowych, billboardów, banerów, znaków przestrzennych trójwymiarowych jest również zabronione.