To jedna czwarta rocznego wpływu spraw z województwa podlaskiego - powiedział w piątek w Białymstoku, podsumowując dyżur, zastępca RPO Stanisław Trociuk. Przedstawiciele biura Rzecznika dyżurowali w Białymstoku, Łomży i Suwałkach. Dominowały sprawy z zakresu prawa cywilnego, gospodarki nieruchomościami oraz prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Nie było żadnych spraw dotyczących praw mniejszości - województwo podlaskie uchodzi za region bardzo zróżnicowany narodowościowo. Jako przykład sprawy, którą RPO spróbuje wyjaśnić, Trociuk wymienił dowóz dzieci niepełnosprawnych do szkół, do czego zobowiązane są samorządy. Zwrócił także uwagę na problemy dotyczące zwrotu wywłaszczonych w przeszłości nieruchomości, a także wypłatę odszkodowań za te wywłaszczenia. W jego ocenie, za 2-3 miesiące, po zbadaniu w biurze RPO, będzie można ocenić, czy uda się te sprawy skutecznie rozwiązać. Dodał, że część interesantów nie oczekiwała interwencji, a raczej informacji prawnej na temat swej sprawy, np. środków prawnych możliwych do zastosowania w danym przypadku. Te sprawy udało się załatwić na miejscu. Pytany o sytuację uchodźców w Polsce (w piątek przypada Międzynarodowy Dzień Uchodźcy), w tym o długie procedury przyznawania takiego statusu cudzoziemcom, Trociuk przyznał, że nieprzestrzeganie terminów to "choroba, która niestety w ogóle trapi polską administrację". Obiecał, że urząd RPO sprawdzi problem zbyt długich terminów w sprawach dotyczących przyznawania cudzoziemcom statusu uchodźcy. Przypomniał, że w postępowaniu administracyjnym strona ma możliwość, po wyczerpaniu drogi prawnej, złożenia do sądu skargi na tzw. milczenie administracji. Wtedy sąd może wyznaczyć danemu urzędowi termin do rozpatrzenia sprawy, a w razie nie zastosowania się do orzeczenia - ukarania go. Urząd Rzecznika Praw Obywatelskich (ombudsmana) został utworzony w Polsce w 1987 roku. Obecnie sprawuje go Janusz Kochanowski. Polski Rzecznik jest jednym ze 110 ombudsmanów na świecie. Jak podaje sam Urząd, w ciągu 20 lat do biura RPO wpłynął prawie milion spraw, 80 tysięcy interesantów zostało przyjętych bezpośrednio w Biurze. RPO skierował w tym czasie 5113 wystąpień o charakterze generalnym, tj. wniosków, skarg i rekomendacji do organów administracji publicznej, sądów i Trybunału Konstytucyjnego. Ponadto Rzecznik skierował blisko 470 innych wniosków i skarg do Trybunału Konstytucyjnego, 114 pytań prawnych do Sądu Najwyższego oraz 1320 rewizji nadzwyczajnych i kasacji do Sądu Najwyższego oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego.