W tegorocznej edycji imprezy, uznawanej za jedną z najważniejszych tego typu na świecie, wzięły udział 22 chóry z kraju i zagranicy. Nagrody przyznano w kategorii chórów parafialnych, amatorskich świeckich oraz zawodowych. W kategorii chórów parafialnych pierwsze miejsce jurorzy przyznali chórowi soboru Narodzenia Chrystusa z Rygi na Łotwie. W tej kategorii startował najbardziej egzotyczny uczestnik tegorocznego festiwalu - dziecięcy chór "Komitas" z cerkwi Chrystusa Zbawiciela z Isfahanu w Iranie. Zespół zdobył jedno z dwóch drugich miejsc. Wśród chórów amatorskich świeckich zwyciężyły wspólnie: akademicki chór "Mozaika" Państwowej Uczelni Muzycznej z Mohylewa na Białorusi oraz Chór Kameralny Akademii Medycznej z Wrocławia. Zwycięzca w najbardziej prestiżowej kategorii zespołów zawodowych, chór z Kiszyniowa, działa od ponad sześćdziesięciu lat przy narodowym radiu Mołdawii. Jednym z głównych celów jego działalności jest popularyzacja muzyki chóralnej mołdawskich kompozytorów, ale wykonuje również muzykę cerkiewną i opracowania pieśni ludowych. W ocenie międzynarodowego jury, poziom tegorocznej imprezy był wysoki i wyrównany. - Muzyka cerkiewna w szczególny sposób pozwala dotrzeć do uczuć słuchaczy, jest płaszczyzną porozumienia między przedstawicielami wielu narodów i kultur - podkreślili jurorzy w protokole z wynikami imprezy. - Jest nam niezmiernie miło uczestniczyć w przedsięwzięciu, którego idea oparta na otwartości dla wszystkich, stała się swego rodzaju muzycznym międzynarodowym dialogiem kulturowym - dodali. Tegoroczny festiwal nawiązywał do obchodów Europejskiego Roku Dialogu Międzykulturowego. Drugim ważnym akcentem imprezy był jubileusz 75-lecia urodzin wybitnego kompozytora Krzysztofa Pendereckiego, patrona artystycznego festiwalu. Organizowany przez Fundację "Muzyka Cerkiewna" festiwal ma długoletnią tradycję związaną z Hajnówką (wciąż pozostaje ona w jego nazwie), jednak od kilku lat nie odbywa się w tym mieście. Stało się tak, gdy w 2001 roku patronatu imprezie odmówiła Cerkiew prawosławna w Polsce. Jej hierarchowie uzasadnili to tym, że festiwal oddala się od religijnego charakteru muzyki cerkiewnej, a zwraca większą uwagę na samo jej wykonanie. Dlatego na imprezie pojawiało się coraz mniej chórów parafialnych, a coraz więcej świeckich, mających w swym repertuarze utwory cerkiewne. Ponieważ cofnięcie patronatu oznaczało również to, że festiwalowe koncerty nie mogły odbywać się w hajnowskim soborze Św. Trójcy, impreza została przeniesiona do Białegostoku. Festiwal zaczynał w Hajnówce jako przegląd miejscowych chórów parafialnych. Jak wyliczają organizatorzy, dotąd w jej edycjach wzięło udział ponad 570 chórów z 34 krajów świata. W Hajnówce odbywa się za to inny festiwal, organizowany przez samorządy i wspierany przez Cerkiew. Jego tegoroczna edycja rozpocznie się w niedzielę wieczorem. Weźmie w nim udział ok. czterdziestu chórów, w większości parafialnych.