Wyniki festiwalu, uchodzącego za jedną z najważniejszych na świecie imprez prezentujących i popularyzujących muzykę cerkiewną, ogłoszono w niedzielę po południu, przed kończącym festiwal koncertem galowym. W przesłuchaniach konkursowych jego tegorocznej edycji, które trwały od czwartku do soboty, wzięły udział 22 chóry amatorskie i zawodowe z Polski, Białorusi, Bułgarii, Estonii, Mołdawii, Rosji i Ukrainy. Jurorzy przyznali nagrody w pięciu kategoriach: chórów parafialnych, amatorskich świeckich, chórów szkół muzycznych, dziecięco-młodzieżowych oraz zawodowych. W tej ostatniej, pierwszą nagrodę przyznali chórowi z Kostromy w Rosji. Powstał on w 2004 roku, a trzy lata później wszedł w skład filharmonii i posiada status chóru profesjonalnego. Jego repertuar obejmuje świeckie i sakralne dzieła rosyjskich i zagranicznych kompozytorów XV-XXI wieku a capella jak również utwory do wykonywania z orkiestrą. W kategorii chórów parafialnych pierwsze miejsce przyznano wspólnie dwóm chórom rosyjskim: chórowi soboru św. Apostoła Andrzeja z Kaliningradu oraz zespołowi solistów "Rostov-Don Art Music" z Rostowa. Wśród chórów amatorskich świeckich, za najlepszy uznano chór Komendy Wojewódzkiej Policji w Białymstoku. W grupie chórów szkół muzycznych zwyciężył akademicki chór "Soniacznyj Strum" z Nikołajewa na Ukrainie, zaś w grupie zespołów dziecięco-młodzieżowych dwie równorzędne pierwsze nagrody przyznano zespołom z Ukrainy: Ludowej Kapeli Chóralnej "Zorinka" z Ternopola oraz Chórowi Chłopięcemu Wydziału Praktyki Narodowej Akademii Muzycznej Ukrainy im. Piotra Czajkowskiego z Kijowa. W poszczególnych kategoriach przyznano też drugie i trzecie nagrody oraz wyróżnienia, były też wyróżnienia przyznane dyrygentom. Festiwal rozpoczął koncert dedykowany Krzysztofowi Pendereckiemu, w związku z przypadającymi w tym roku 80. urodzinami kompozytora, który jest patronem artystycznym festiwalu. Atrakcją tegorocznej edycji imprezy był też koncert z pierwszym w Polsce wykonaniem "Pasji wg św. Mateusza", autorstwa metropolity Hilariona z Rosji. Odbył się on po sobotnich, ostatnich przesłuchaniach konkursowych. Podobnie jak cały tegoroczny festiwal, miał miejsce w starym budynku Opery i Filharmonii Podlaskiej przy ul. Podleśnej. W ocenie jurorów, poziom tegorocznej imprezy był bardzo wysoki. Zwrócili oni uwagę na liczny udział publiczności podczas wszystkich przesłuchań konkursowych. Zdaniem jury, świadczy to o wielkiej popularności muzyki cerkiewnej i potwierdza ważną rolę festiwalu jako płaszczyzny porozumienia "pokoleń, kultur i narodów". Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej organizuje Fundacja Muzyka Cerkiewna. Związany był przez wiele lat z Hajnówką (Podlaskie) i tam odbywał się do 2002 roku. Doszło jednak do nieporozumień wśród organizatorów i w Hajnówce jest organizowana od tego czasu inna impreza, pod nazwą Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej (jej tegoroczna edycja zakończyła się tydzień temu). W tej sytuacji, biorąc przede wszystkim pod uwagę fakt, że koncerty nie mogły odbywać się - jak dotąd - w hajnowskim soborze Św. Trójcy (nie było na to zgody Cerkwi, która patronuje drugiemu festiwalowi), w 2003 roku Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej przeniesiony został do Białegostoku, chociaż wciąż ma Hajnówkę w nazwie. Według wyliczeń organizatorów, od pierwszej edycji tej imprezy wzięło w niej udział łącznie ponad 700 chórów z 35 krajów.