Trwają prace nad projektem rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie tej sieci. Konsultacje zaplanowano do 4 września - poinformował wojewoda podlaski Maciej Żywno. Wpisane do projektu tego dokumentu trasy to wszystkie najważniejsze, oczekiwane i wnioskowane przez władze kluczowe drogi w regionie. Jak powiedział podlaski poseł PO Robert Tyszkiewicz, zapisy w projekcie ministerialnego rozporządzenia mają niejako "rozstrzygnąć" toczący się od kilku lat spór - którędy będzie przebiegać trasa Via Baltica: przez Białystok (jak postulowały niejednokrotnie organizacje ekologiczne) czy przez Łomżę. Projekt zakłada, że Via Baltica, czyli korytarz transportowy z krajów nadbałtyckich na południe Europy, będzie przebiegał na podlaskim odcinku przez Łomżę. Przez Białystok prowadzić ma natomiast trasa S19 Via Carpatia (obecna droga krajowa nr 19 od polsko-białoruskiego przejścia w Kuźnicy przez Białystok, Lublin i Rzeszów). Prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski powiedział, że najważniejsze jest to, że drogi ekspresowe nie ominą Białegostoku. Poseł Tyszkiewicz poinformował, powołując się na wiedzę od ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka, że całą drogę Via Carpatia biegnącą wzdłuż wschodniej granicy Polski ma budować specjalnie do tego powołana spółka. Dodał, że jest ona "mniej rygorystycznie objęta regulacjami prawno-administracyjnymi, które dotyczą Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad", a w związku z tym może szybciej realizować swoje zadania. Władze województwa podkreśliły, że propozycje zawarte w projekcie rozporządzenia spełniają w większości postulaty regionu, są też zgodne z oczekiwaniami Komisji Europejskiej, co pozwoli uniknąć sporów. Do propozycji zostaną naniesione uwagi, m.in. przez podlaskie samorządy lokalne. Władze regionu nie zgadzają się na przykład, by obecny odcinek drogi nr 8 Korycin - Augustów był w przyszłości drogą o standardzie GP, czyli główną przyspieszoną, a chcą, by miał standard drogi ekspresowej. Marszałek województwa podlaskiego Jarosław Dworzański powiedział, że nazwy dróg są bez znaczenia, bo chodzi o to, by w regionie powstały wszystkie kluczowe dla Podlaskiego drogi ekspresowe. Przypomniał, że prace na trasie Warszawa-Białystok są najbardziej zaawansowane. Jesienią ma ruszyć budowa obwodnicy Zambrowa. Podkreślił, że wskazane w projekcie ministerialnego dokumentu trasy omijają tereny cenne przyrodniczo, więc nie ma zagrożenia konfliktami ze środowiskami ekologicznymi. Takie konflikty były przy budowie obwodnicy Augustowa (na drodze krajowej nr 8), która miała być budowana przez Dolinę Rospudy, ale po protestach ekologów i interwencji UE została przerwana. Teraz trwa procedura, by budować ją w nowym wariancie przez miejscowość Raczki. Marszałek dodał, że prace nad siecią dróg ekspresowych i autostrad powinny motywować wszystkich do jak najszybszego dokończenia budowy obwodnicy Augustowa. Wojewoda Maciej Żywno poinformował, że dokończona zostanie - niezależnie od tworzonej sieci dróg - budowa podlaskiej obwodnicy Wasilkowa na drodze krajowej nr 19. Do tej inwestycji również miała zastrzeżenia UE, bo miała biec przez fragment terenu objętego europejską siecią ochrony Natura 2000.