Z ostatnich badań typu "tajemniczy klient" wynika, że dwie trzecie sprzedawców w Polsce sprzedałoby papierosy osobie wyglądającej na niepełnoletnią. W Dniu Odpowiedzialnej Sprzedaży sprzedawcy wyrobów tytoniowych w Białymstoku, Suwałkach, Augustowie, Czarnej Białostockiej, Sokółce, Supraślu i reszcie z ponad 200 miejscowości w Polsce mogą spodziewać się wzmożonych kontroli, wizyty patrolu straży miejskiej lub policji, tajemniczych klientów i zaproszenia na szkolenie z zasad odpowiedzialnej sprzedaży wyrobów tytoniowych. Sprzedawcy, którzy bezbłędnie wypełnią specjalny test otrzymają imienny dyplom odpowiedzialnego sprzedawcy. "Sprzedawcy mają obowiązek potwierdzać pełnoletność kupującego wyroby tytoniowe. Jeśli tego nie robią, to narażają się na wysokie mandaty i grzywny" - przypomina Stefan Sochański, komendant Straży Miejskiej w Białymstoku. Akcja ma charakter edukacyjny, ale organizatorzy liczą również na presję jaką wywołują naklejka STOP18! lub list od prezydenta, burmistrza czy wójta, wręczane przez umundurowanych funkcjonariuszy straży miejskiej lub policji. Odpowiedzialne zachowanie sprzedawców mają też wymuszać rodzice dzieci w wieku gimnazjalnym, do których trafią ulotki "Jak uchronić twoje dziecko przed paleniem?". "Dzieci powinny wiedzieć, dlaczego jest dla nas ważne, żeby nie paliły papierosów. Tym bardziej nie może być przyzwolenia na sprzedaż papierosów niepełnoletnim" - mówi Marta Zagrodzka z Komitetu na rzecz Dzieci w Polsce "KONARD", partnera Programu STOP18! Każdy z blisko 2,5 tys. polskich samorządów mógł dobrowolnie zgłosić swój udział w akcji w odpowiedzi na wysłane w maju zaproszenie, które podpisał m.in. Wiceminister Spraw Wewnętrznych i Administracji Jarosław Zieliński. Odpowiedziało ponad 40 samorządów, 120 weszło do programu dzięki zaangażowaniu straży miejskich, a 50 zgłosiło się do udziału w Miesiącu Odpowiedzialnej Sprzedaży Małopolska 2007. Zdaniem organizatorów akcji dotychczas Program Odpowiedzialnej Sprzedaży STOP18! co roku angażował kilkanaście -kilkadziesiąt samorządów, więc widać znaczny postęp. "Cieszymy się, że coraz więcej przedstawicieli samorządów rozumie, że bez zaangażowania władz lokalnych nie da się wyegzekwować zakazu sprzedaży wyrobów tytoniowych niepełnoletnim" - mówi Hubert Zawadzki z Philip Morris Polska, partnera Programu STOP18! Patronem medialnym X edycji Programu Odpowiedzialnej Sprzedaży STOP18! jest "Poradnik Handlowca". *** Szczegółwe informacje na ten temat