Dokument będzie wykorzystany przy ubieganiu się przez miasto o środki z UE na te cele. Inwestycje mają się przyczynić do tego, by komunikacja w mieście była sprawna i ekonomiczna, a transport zbiorowy bezpieczny; ma również stymulować rozwój gospodarczy miasta. Plan ma m.in. objąć drugi i trzeci etap projektu "Poprawa jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego miasta Białegostoku". Pierwszy etap projektu był realizowany w latach 2004-2006. II etap przewiduje przede wszystkim dokończenie budowy obwodnicy śródmiejskiej (od ulicy Zwierzynieckiej do Mickiewicza), modernizację ulic: Produkcyjnej (od Swobodnej do Maczka), Antoniuk Fabryczny (od Swobodnej do Antoniukowskiej), Antoniukowskiej i Knyszyńskiej. Powstanie też m.in. infrastruktura do wprowadzenia biletu elektronicznego. Na przełomie 2009-2010 roku kupione zostaną 24 autobusy spełniające wysokie normy ekologiczne. Wszystkie te przedsięwzięcia mają być dofinansowane z UE z programu Rozwój Polski Wschodniej. W ramach III etapu mają zostać przebudowane ulice: Legionowa (od Skłodowskiej do Mazowieckiej), Piłsudskiego (od Placu Lussy do wiaduktu na Dąbrowskiego) oraz przebudowany węzeł Dąbrowskiego- Aleja Solidarności. Kupione będą 74 autobusy. Zbudowane zostanie centrum sterowania ruchem oraz centrum przesiadkowe. Trzeci etap ma być realizowany do 2013 roku. Z danych przedstawionych w dokumencie wynika, że II i III etap mają łącznie kosztować 308,9 mln zł, z czego 103,4 będzie pochodzić z budżetu miasta, reszta z UE. Nowe autobusy mają kosztować łącznie 112,5 mln zł.