Propozycje podwyżek będą dyskutowane na sesji Rady Miejskiej w lutym. O ich ostatecznym kształcie zadecydują radni. Główny powód podwyżek biletów komunikacji miejskiej to znaczny wzrost cen paliw - argumentował wiceprezydent Poliński. Dotychczas za jednorazowy bilet normalny w komunikacji miejskiej trzeba zapłacić 2,4 zł. Poliński poinformował, że to cena najniższa w Polsce pośród kilkunastu największych miast. Po podwyżce ma to być 2,8 zł. 2,7 zł ma kosztować taki bilet kupiony za pośrednictwem elektronicznej karty miejskiej. Bilet miesięczny imienny ma kosztować po podwyżce 80 zł, teraz to 72 zł. Ostatnia podwyżka biletów w komunikacji miejskiej miała miejsce rok temu. Poliński poinformował, że za sprawą podwyżek cen, koszty paliwa na potrzeby autobusów miejskich wzrosły w skali roku o 7 mln zł. Miasto nie jest w stanie wygospodarować takich pieniędzy z budżetu. Podwyżka pozwoli uzyskać w skali roku około 6 mln zł. W 2011 r. koszty białostockiej komunikacji miejskiej wyniosły 87,6 mln zł (dochody z biletów 67,5 mln zł, dotacja samorządu 20,1 mln zł). W 2012 roku koszty mają wynieść 100,9 mln zł( planowane dochody ze sprzedaży biletów 72,3 mln zł, dotacja z budżetu miasta 28,6 mln zł). Poliński tłumaczył, że wzrost tych kosztów jest głównie spowodowany zakupami nowych pojazdów. Białostockie autobusy miejskie rocznie pokonują 16 mln km. Spółki komunikacyjne kupują rocznie 7,9 mln litrów paliwa. Od 2006 roku miasto kupiło 145 nowych autobusów, co pozwoliło wymienić około 70 proc. taboru. Wiosną na ulice Białegostoku wyjedzie kolejnych 35 autobusów i tabor będzie wymieniony niemal w całości. Miasto proponuje też wprowadzenie od czerwca podwyżek w strefie płatnego parkowania oraz rozszerzenie tej strefy i podział jej na dwie podstrefy. Poliński mówił, że ma się to przyczynić do większej rotacji samochodów na miejscach parkingowych w centrum. Wiceprezydent przypomniał, że opłaty za parkowanie w strefie nie były zmieniane od początku jej istnienia, czyli od 1999 roku. W podstrefach miałyby obowiązywać różne ceny za parkowanie. W podstrefie A w ścisłym centrum opłata wzrosłaby o 100 proc. Teraz pół godziny parkowania kosztuje 60 groszy, godzina 1,2 zł. Po podwyżce miałoby to być 1,2 zł za pół godziny i 2,4 zł za godzinę. W podstrefie B, nieco dalej od ścisłego centrum miałyby obowiązywać dotychczasowe ceny. By poprawić warunki parkingowe w centrum, miasto przymierza się do budowy czteropoziomowego, płatnego parkingu na 395 miejsc. Inwestycja ma kosztować około 15-20 mln zł. W tegorocznym budżecie miasta na jej dokumentację jest 300 tys. zł. Miasto szuka pieniędzy na budowę parkingu, o ile to się uda to powstanie on w latach 2013-2014.