Niemal rok temu zapowiadając koncert Wielkanocny, w którego obsadzie instrumentalnej znalazły się organy, trąbka i kotły barokowe, cytowałam fragment Psalmu 150. "Chwalcie Boga w świątyni Jego/..../ Chwalcie go na głośnych trąbach, Chwalcie go na harfie i cytrze, Chwalcie go bębnem i pląsaniem, Chwalcie go na strunach i na flecie...". Pojawiła się wtedy zapowiedź prezentacji pozostałych pojawiających się w Psalmie instrumentów w kolejnym sezonie koncertowym. Kaja Danczowska otworzyła IV sezon Festiwalu wspaniałym popisem wirtuozostwa skrzypcowego wraz z dotykają cym palcami strun gitary znakomitym Krzysztofem Sadłowskim a młodzieżowa orkiestra "Soave" wraz ze swoja koncertmistrzynią i solistką Kingą Bocheńską - Szostak dostarczyła wzruszeń za sprawą smyczków biegnących po strunach skrzypiec, altówek i wiolonczel. Flet ożywiony talentem i oddechem Eweliny Zawiślak i obój dialogujący poprzez kunszt interpretacji Jarosława Urbańskiego w duecie ze skrzypcami (choć nie wymieniony w tekście Psalmu, jako instrument wtedy nie istniejący w swej obecnej postaci) wyzwolił lamentację i nostalgię klimatu czasu pokuty. W tegorocznym koncercie Wielkanocnym chwałę Zmartwychwstałego Pana głosić będzie kolejny duet (przypomnieć należy , iż sezon czwarty "Muzyki Młodych u Franciszkanów" anonsowany był właśnie jako cykl duetów) - również małżeński, jak to było w przypadku Kingi i Ryszarda Szostaków. Pojawi się solo i z towarzyszeniem organów, w repertuarze muzyki francuskiej zapowiadana tekstem Psalmu harfa, instrument znany w Małej Azji już ok. 5000 lat temu, a jej struny pobudzi do muzycznego życia AGNIESZKA KACZMAREK - BIALIC , absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie ukończyła z wyróżnieniem klasę harfy B.Lutak- Modrinić. Studia kontynuowała w Hochschule fur Musik we Freiburgu ( Niemcy) pod kierunkiem Ursuli Holliger. Brała udział w wielu międzynarodowych kursach interpretacji muzyki harfowej prowadzonych m.in. przez C.Michael(Francja), U. Holliger (Szwajcaria), S. McDonald (USA) oraz E.Szmyt(Polska/USA).Była stypendystką fundacji Helene-Rosenberg-Stiftung (Freiburg) oraz Alfred-Toepfer-Stiftung (Hamburg).Uczestniczyła jako solistka, kameralistka i muzyk orkiestrowy w wielu Międzynarodowych Festiwalach Muzycznych m.in.w Wilnie, Bratysławie (Melos Ethos), Warszawie (Warszawska Jesień), Krakowie (Forum Młodych Kompozytorów, Młodzi Artyści w Krakowie, Niemiecko - Polskie Sympozjum Harfowe), Katowicach (I Miedzynarodowy Festiwal Harfowy), Bytomiu ( Festiwal Muzyki Nowej). Występowała jako solistka z Kammerorcherster Freiburg, Kammerorchester Bad-Krozingen, Johannis Kantorei Frankfurt, Śląską Orkiestrą Kameralną, Bielską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Kameralną Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Zespołem Muzyki Barokowej im.G.F.Telemanna. W dwóch utworach harfie akompaniować będą organy, na których w solistycznym już popisie, historię Zmartwychwstania zawartą w chorałach organowych Buxtehudego i Bacha opowie za pomocą klawiszy i rejestrów. ARKADIUSZ BIALIC , urodzony w Krakowie w 1976 r. absolwent Krakowskiej Akademii Muzycznej (klasa organów prof. Józefa Serafina) oraz Hochschule fur Musik we Freiburgu (Niemcy), gdzie studiował w klasie organów prof. Z.Szathmary'ego. W 2003r.ukończył podyplomowe studia solistyczne pod kierunkiem prof. Daniela Rotha (tytularnego organisty kościoła St.Sulpice w Paryżu)w Hochschule fur Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem. Uczestnik licznych kursów mistrzowskich prowadzonych m.in. przez M.C.Allain, G.Boveta,O.Latry,J.Laukvika, J.Gembalskiego,L.Lohmanna,D.Titteringtona. Jest laureatem międzynarodowych konkursów organowych w Polsce (II nagroda w Rumii 1996, II nagroda w Gdańsku 2000)i za granicą ( III nagroda w Brig 1998)- laureat II nagrody "Grand Prix do Chartres 2000" - jednego z najbardziej prestiżowych konkursów organowych świata w Chartres. Występował na renomowanych Festiwalach organowych Polski, Francji, Niemiec, na Słowacji, w Szwajcarii oraz we Włoszech, Jako pedagog udziela się w Krakowskiej Akademii Muzycznej oraz prowadzi klasę organów w Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie. W 2003r. objął obowiązki organisty tytularnego w bazylice oo.Paulinów na krakowskiej Skałce; jest także dyrektorem artystycznym Festiwalu Chorału Gregoriańskiego "Ars Cantus Gregoriani". W jego repertuarze szczególne miejsce zajmuje dawna muzyka niemiecka, francuska muzyka organowa XX wieku oraz współczesna muzyka polska. Harfowo - organowy muzyczny duet małżeński usłyszymy w następującym repertuarze: Program: D. Buxtehude (1637-1707) - Preludium chorałowe "Nun lob,mein Seel',den Herren" BuxWV 214 J. S. Bach (1685-1750) - Trzy Preludia chorałowe z "Orgelbuchlein" : "Christ lag in Todesbanden" BWV 625 , "Erschienen ist der herrliche Tag" BWV 629, "Heut triumphieret Gottes Sohn" BWV 630 wyk. Arkadiusz Bialic - organy C. Saint-Saens (1835-1921) - Rapsodia na tematy bretońskie wyk. Agnieszka Kaczmarek-Bialic - harfa Arkadiusz Bialic - organy J. Ibert (1890-1962) - Fantazja wyk. Agnieszka Kaczmarek-Bialic - harfa M.Grandjany (1891-1975) - Aria w dawnym stylu wyk. Agnieszka Kaczmarek-Bialic - harfa Arkadiusz Bialic - organy ************************* J. S. Bach - Toccata, Adagio i Fuga C-dur BWV 564 wyk. Arkadiusz Bialic - organy Aldous Huxley, nie muzyk, ale XX-wieczny pisarz i eseista angielski twierdził, iż "Muzyka - po milczeniu - najlepiej wyraża to, co jest niewyrażalne". I choć także i w tegorocznym koncercie Wielkanocnym w żadnym tytule utworu nie pojawi się "Alleluja!" - to każdy dźwięk, każdy akord, każde glissando harfy i kontrapunkty preludiów organowych wyrażać będą Chwałę Zmartwychwstałego Życia, i pozwolą nam przez odbiór muzycznych dzieł tego świata - tych, które zostały nam dane i tych, które tworzy człowiek - pogłębić rozkwitającą Radość Paschalną. ZAPRASZAMY !