Dodała, że samolot formalnie został przekazany wojsku, ale nadal fizycznie znajduje się na mieleckim lotnisku. - Natychmiast po odbiorze rozpoczęło się na nim szkolenie pilotów i mechaników Sił Powietrznych, którzy będą użytkować maszynę - podkreśliła. Formalne przejęcie samolotów - podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego między MON a producentem - odbyło się przed kilkunastu dniami; informował o tym Inspektorat Uzbrojenia w MON. Samoloty Bryza M28B/PT w odróżnieniu od wcześniejszych wersji zostały wyposażone w szklany kokpit z wyświetlaczami ciekłokrystalicznymi, nowe systemy nawigacyjne i radar pogodowy, centralę danych aerodynamicznych i wskaźnik rezerwowy. Samoloty otrzymały także urządzenia sojuszniczego systemu "swój-obcy" z przystosowaniem kabiny pilotów do operacji z goglami NVG. Do wojska trafi w sumie osiem takich maszyn. Karwacka podkreśliła, że produkowane obecnie Bryzy to sprzęt nowej generacji, co istotnie wpłynie na bezpieczeństwo lotów. - Siły Powietrzne w postaci M28B/PT otrzymały uniwersalny produkt, który pozwoli bardzo szybko szkolić pilotów, wdrażać i doskonalić ich umiejętności, ale też przygotuje do lotów na innych samolotach z wyposażeniem podobnej klasy - dodała. Ministerstwo Obrony Narodowej za osiem Bryz zapłaci 399 mln zł. Pierwotnie w umowie podpisanej z PZL Mielec w 2008 r. przewidywano zakup 12 sztuk za ponad 600 mln zł, ale ze względu na cięcia finansowe w budżecie resortu, umowa została aneksowana i zmniejszono liczbę maszyn, które trafią do wojska. Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu są największym producentem samolotów w Polsce. W firmie pracuje ok. 1,9 tys. osób. Zakład produkuje samoloty własnej konstrukcji: M28 Skytruck i M28B Bryza. Kooperuje także z największymi firmami lotniczymi na świecie. Od marca 2007 roku należy do United Technologies/Sikorsky Aircraft Corporation.