Reklama

Reklama

Posłowie okłamali kierowców

Jaki skutek przyniósł obowiązek jazdy na światłach w dzień przez cały rok? Większe zużycie paliw, żarówek i akumulatorów. Zarobiło też na tym lobby paliwowo-motoryzacyjne.

Wzrosła natomiast liczba wypadków i ich ofiar. Tyle, że teraz ludzie giną w świetle samochodowych reflektorów. Porównaliśmy liczbę wypadków drogowych z letnich miesięcy przed wprowadzeniem obowiązku jazdy na światłach i z ubiegłego roku, kiedy to trzeba włączać reflektory w dzień.

Reklama

Od maja do września 2006 roku na drogach Podkarpacia wydarzyły się 963 wypadki, a w tym samym okresie 2007 roku - 965. Gorzej przedstawia się statystyka ofiar. W letnich miesiącach 2006 r. zginęło i zostało rannych 1428 osób, a rok później - 1464, czyli o 36 więcej.

- Przedstawienie samej liczby zdarzeń drogowych i ich skutków może prowadzić do błędnych wniosków - twierdzi kom. Mariusz Skiba, rzecznik prasowy podkarpackiej policji.

- W ciągu roku liczba pojazdów znacznie wzrosła. W przeliczeniu wypadków na liczbę aut, wypadków jest więc mniej.

Nie żonglujmy statystyką

Sięgnęliśmy do danych z lat wcześniejszych. Liczba pojazdów rosła z roku na rok. Natomiast liczba wypadków i ich ofiar, spadała! Ta dobra tendencja została zahamowana i odwrócona po wprowadzeniu obowiązku jazdy na światłach. Widać więc, że wprowadzenie obowiązku jazdy na światłach nie poprawiło bezpieczeństwa ruchu drogowego. Było to wiadomo już przed wprowadzeniem ustawy.

Nie ma wypadków przez brak świateł

- Analizowałem tysiące wypadków - mówi Zbigniew Jabłoński, biegły sądowy z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych.

- Nigdy nie stwierdziłem, by przyczyną wypadku był brak świateł w dzień w normalnej przejrzystości powietrza. Żaden ze znanych mi biegłych w Polsce i zagrancą, nie przyznał się do wniosku, że brak świateł w dzień był przyczyną wypadku.

Okazuje się też, że nikt nie prosił żadnego ze stowarzyszeń rzeczoznawców ruchu drogowego o informacje o wpływie świateł w dzień na bezpieczeństwo ruchu. Skąd więc posłowie przygotowujący przepis o obowiązku włączania reflektorów wzięli dane do uzasadnienia ustawy?

Można przypuszczać, że na zapotrzebowanie lobby motoryzacyjno-paliwowego, dane te zostały wyciągnięte z kapelusza. Policyjna statystyka potwierdza to przypuszczenie.

Statystyka wypadków kwiecień - wrzesień

Rok 2004 2005 2006 2007

Wypadki 1089 1010 963 965

Zabici i ranni 1619 1444 1428 1464

Autor: KRZYSZTOF ROKOSZ

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama