Polski rząd chciał, by dla PKP przepis ten został odroczony i wszedł w życie półtora roku później. Prezydent RP skierował jednak ustawę do Trybunału Konstytucyjnego, a to oznacza, że polska kolej będzie płacić odszkodowania tak, jak inne koleje w Unii. Za spóźnienie powyżej 60 minut podróżnemu przysługiwał będzie zwrot 25 proc. ceny biletu. Jeżeli pociąg spóźni się ponad 2 godziny, to odszkodowanie wyniesie połowę ceny zapłaconej za przejazd. Jeżeli jedziesz spóźnionym pociągiem, to przed dojechaniem do stacji docelowej zgłoś konduktorowi roszczenie o odszkodowanie. Potwierdzi on na bilecie fakt opóźnienia lub wyda odpowiedni formularz reklamacji. Możesz też po wyjściu z pociągu zgłosić się do kasy biletowej na dworcu docelowym, gdzie albo otrzymasz formularz, albo potwierdzenie na bilecie. Reklamację można także złożyć bez potwierdzania biletu. Napisz, kiedy jechałeś, skąd, dokąd i jakim pociągiem oraz ile wyniosło spóźnienie. Podaj swoje imię, nazwisko, adres i numer konta, na które ma zostać przelane odszkodowanie oraz dołącz oryginalny bilet. Pamiętaj, żeby zrobić i zachować kopię biletu! List z biletem wyślij na adres: "PKP Intercity" Spółka Akcyjna, Biuro Rozliczeń Krajowych, ul. Dworcowa 12, 30-556 Kraków. W razie pytań zatelefonuj pod numer 12 3932931. kr