Jak poinformowała rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus, jest to pierwsze otwarcie ofert na realizację autostrady A4 na Podkarpaciu. - W sumie te dwa odcinki mają 47 kilometrów długości. Realizowane są w systemie "Projektuj i Buduj"; dla każdego odcinka prowadzone było oddzielne postępowanie przetargowe. Na pierwszy odcinek oferty złożyło pięć konsorcjów, a na drugi siedem. Ogólny kosztorys GDDKiA zakładał koszt inwestycji tych dwóch odcinków drogi na poziomie 2,35 mld zł. Jednak już dziś możemy prognozować oszczędności w realizacji tych odcinków na poziomie ok. 560 mln zł - dodała Rarus. Wykonawcy, którzy zostaną wybrani, zobowiązani będą m.in. do wykonania dokumentacji projektowej, w tym projektów budowlanych, uzyskania w imieniu inwestora wymaganych decyzji administracyjnych oraz wykonania robót budowlanych niezbędnych do oddania objętego zamówieniem odcinka autostrady. Według Rarus, jeszcze w tym roku planowane jest podpisanie umowy z wykonawcami, którzy budowę powinni rozpocząć w drugiej połowie przyszłego roku. "Projektuj i Buduj" to system, który ma na celu skrócenie czasu realizacji inwestycji. Zakłada zastąpienie dwóch odrębnych przetargów: na projektowanie i realizację inwestycji - jednym. Wykonawca sam projektuje drogę, którą następnie buduje. Autostrada A4 przebiegać będzie od dawnego przejścia granicznego z Niemcami w Jędrzychowicach k. Zgorzelca przez m.in. Wrocław, Opole, Kraków, Tarnów, Rzeszów do przejścia granicznego z Ukrainą w Korczowej. Łączna długość autostrady wyniesie ok. 670 km.