- Pocztówki są kopalnią informacji i bogatym materiałem ikonograficznym - to przecież konkretni ludzie, którzy je wysyłali i otrzymywali, to rysunki, obrazy lub zdjęcia, to stemple pocztowe i znaczki, to wreszcie bogata korespondencja mówiąca o epoce, ludziach, ich sprawach, czasem ważnych, a niekiedy zupełnie przyziemnych - powiedział autor wystawy Ryszard Kruk. Podkreślił, że "przełom XIX i XX wieku jest określany jako +złoty wiek pocztówek+". - Stanowiły one wtedy ozdobę salonów, były popularnym łącznikiem między ludźmi oraz świadectwem odbytych podróży - zaznaczył. Pocztówki wydawane do 1905 roku miały tę samą stronę przeznaczoną na obrazek i wiadomości, na ich odwrocie był tylko adres. Przez kolekcjonerów nazywane są pocztówkami z "długim adresem". Stanowią one ok. 30 proc. wszystkich eksponatów zgromadzonych na wystawie w Krośnie. - Dopiero później zaczęto wydawać pocztówki z ilustracją na całej stronie, natomiast na drugiej stronie znajdowało się miejsce na adres i korespondencję - przypomniał Kruk. Projekt karty korespondencyjnej bez koperty został zgłoszony 30 listopada 1865 r. przez Heinricha von Stephana. 1 października 1869 roku karta została wprowadzona do obiegu w Austro-Węgrzech. Niedługo potem pocztówki pojawiły się w Niemczech, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i Rosji. W Polsce autorstwo nazwy "pocztówka" przypisuje się Henrykowi Sienkiewiczowi. - Nasz pisarz wygrał konkurs na polską nazwę karty korespondencyjnej bez koperty. Wcześniej w każdym zaborze była ona inaczej nazywana - zaznaczył Kruk. Pierwsze kartki pocztowe były bez ilustracji. Później ilustrowane były litografiami, a wreszcie fotografiami. Prezentowane na wystawie pocztówki są częścią kolekcji Bożeny i Ryszarda Kruków, która liczy ponad 3 tys. egzemplarzy. Wszystkie są tematycznie związane z Krynicą, Muszyną i Żegiestowem i pochodzą sprzed 1950 roku.