Takim pomysłem zaraziły się władze miasta. Rzeszów chce iść w ślady Opola, które jako pierwsze w Polsce ma uruchomić Miejski Indywidualny System Transportu Elektryczno-Rolkowego (MISTER). Budowa kolejki gondolowej ma tam ruszyć już we wrześniu. - Pomysł był prezentowany na spotkaniu z Business Centre Club - wyjaśnia Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa. - Prezydent Tadeusz Ferenc bardzo się nim zainteresował. Autorem systemu MISTER jest inżynier Olgierd Mikosza z Poronina. Na słupach większych od latarni, zamontowana jest szyna, a do niej podczepione są czterosobowe gondole. Wagoniki poruszają się z prędkością 40 km/h, a pasażerowie sami programują przystanki docelowe. Problemem jest spory koszt budowy kolejki, szacowany na aż 20 mln zł za kilometr. Rejtana obejrzymy z góry - Będziemy szukać pieniędzy w funduszach unijnych - mówi Chłodnicki. - W grę wchodzą środki z programu transportowego, który za 300 mln zł miasto ma realizować w najbliższych latach oraz funduszu szwajcarskiego. Myślimy również o prywatnym inwestorze. Pierwsze przymiarki mówią, że trasa kolejki mogła zostać zbudowana na trasie popularnego "koła", czyli linii MPK nr 0. - To tylko wstępne sugestie - zastrzega rzecznik. - Sprawa wymaga analiz. Na pewno najlepsze do realizacji kolejki są ulice z pasem zieleni pośrodku, czyli Cieplińskiego, Rejtana, obwodnica - wylicza. System wymaga bowiem miejsca na montaż słupów i przystanków. Dziś prezydent Ferenc będzie rozmawiał na temat kolejki w BCC w Warszawie. Zdaniem władz Rzeszowa, kolejka byłaby (przynajmniej na początku) dużą atrakcją turystyczną. KRZYSZTOF KUCHTA