Reklama

Reklama

Galeria w Jaskini - wystawa w Muzeum Podkarpackim

Muzeum Podkarpackie w Krośnie (ul. Piłsudskiego 16) zaprasza na wystawę "Galeria sztuki w Jaskini", której otwarcie odbędzie się 13 kwietnia 2011 (środa) o godzinie 17.00. Wystawa będzie czynna do końca czerwca 2011. Wstęp biletowany.

Tematyka wystawy przenosi do południowoeuropejskich jaskiń, które służyły naszym przodkom nie tylko za schronienie, ale stanowiły także swoistą galerię sztuki, miejsce przejawiania twórczych pasji. Malowidła w jaskiniach to dowód na to, że człowiek, zwany przez nas pierwotnym, również miał artystyczną duszę.

Reklama

Wystawa składa się z kopii malowideł z czternastu jaskiń. Najwspanialsze i najbogatsze przykłady sztuki naskalnej, z których najstarsze powstawały nawet 32 000 lat p.n.e. pochodzą z północnej Hiszpanii i południowej Francji - m.in. słynna na cały świat jaskinia w Lascaux.

Artyści paleolityczni posługiwali się różnymi technikami. Obok malowideł naskalnych, wykonywanych węglem drzewnym czy ochrą, spotyka się dzieła wyryte w skale za pomocą narzędzi oraz przedmioty modelowane w glinie. Najczęstszym tematem sztuki jaskiniowej są konie, byki, antylopy, renifery, lwy, nosorożce czy mamuty. Niekiedy spotyka się także wzory geometryczne oraz sylwetki ludzi, lecz są one malowane bardzo skrótowo, bez detali.

W badaniach sztuki paleolitycznej kontrowersje budzi interpretacja malowideł. Uczeni zastanawiają się jaka była funkcja tych obrazów, czym się kierował pierwotny człowiek, tworząc swoje dzieła i czym była taka jaskinia dla lokalnej społeczności. Jedni zakładają, że była to czysta sztuka dla sztuki, a inni twierdzą, że miała w magiczny sposób zapewniać powodzenie podczas łowów.

Nowatorska interpretacja zakłada, że jaskinie ozdobione malowidłami miały służyć celom religijnym, będąc rodzajem sanktuariów lub też miejscami przeznaczonymi do działań szamanów. Zgodnie z tą koncepcją, jaskinia jest miejscem kontaktu z bóstwem. Za hipotezą tą miałby przemawiać fakt, że jaskinie pokryte malowidłami mają wyjątkowo dobrą akustykę, co umożliwiałoby odprawiania obrzędów z użyciem dźwięków i muzyki.

Bez względu na faktyczne powody, dla których malowidła powstawały, są one niepowtarzalną i nieodłączną częścią dziejów naszego kontynentu.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy