Ekspozycja "Chrystus Frasobliwy" obejmuje zbiór ludowej rzeźby drewnianej, kapliczek skrzynkowych, tabliczek wotywnych, krzyży i zabytków sakralnych pochodzących z okresu od XVI do XX w. z terenu Polski południowo-wschodniej. Zabytki prezentowane na wystawie wypożyczone zostały dzięki uprzejmości Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku, Muzeum Etnograficznego im. F. Kotuli w Rzeszowie, Muzeum Regionalnego w Jaśle, Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej, Muzeum im. M. Konopnickiej w Żarnowcu, Muzeum Zamkowego "Kamieniec" w Korczynie-Odrzykoniu, Parafii p.w. św. Marcina w Krościenku Wyżnym, Zgromadzenia p.w. św. Michała Archanioła w Miejscu Piastowym, zbiorów własnych i kolekcjonerów prywatnych. Chrystus Frasobliwy należy do ulubionych tematów w polskiej sztuce ludowej, która często utożsamia Chrystusa Bolesnego z Chrystusem przeżywającym ostatnie chwile przed śmiercią, dodając Mu purpurowy płaszcz i trzcinę, jak w temacie Ecce Homo. W tradycji kościoła rzymskokatolickiego postać ta jest elementem cyklu pasyjnego określanego jako oczekiwanie na Ukrzyżowanie. W sztuce chrześcijańskiej temat ten występuje od okresu średniowiecza. Pierwszym jest drzeworyt na karcie tytułowej "Małej Pasji" A. Durera (1509-1511 r.). Najstarszym wizerunkiem w Polsce jest malowidło na predelli ołtarza w Sromowcach Niżnych w Pieninach. Natomiast najstarsza kapliczka z Frasobliwym z 1620 r. znajdowała się do niedawna na cmentarzu w Radoszycach. W XVII w. postać ta zaczyna pojawiać się w kapliczkach przydrożnych, stając się na przełomie XIX i XX w. nierozłącznym elementem polskiego krajobrazu. W okolicach Krosna i Iwonicza upowszechniła się postać Chrystusa pochodzącego z tzw. "szkoły krośnieńskiej". Najbardziej charakterystyczne cechy tej szkoły możemy odnaleźć w kapliczkach przydrożnych w Iwoniczu. W sztuce ludowej Chrystus Frasobliwy ma odmianę mazowiecką, śląską, kurpiowską, południowolubelską, rzeszowską, krośnieńską i najliczniejszą podhalańską. Świątki z tym przedstawieniem nazywano na Kaszubach "Płaczebóg", na Górnym Śląsku "Starośliwy', w Krakowskiem "Święta Turbacyja", na Podhalu "Miłosierdzie". Popularnym określeniem w Polsce jest także "Chrystus Bolejący" i "Dumający". Wystawa ma na celu popularyzację sztuki ludowej i pokazanie na zasadzie porównawczej rzeźb wykonanych przez nieznanych i anonimowych twórców ludowych, zwrócenie uwagi na warsztat, technikę, szczegóły wykonania i ich piękno. mp