Tego m.in. mogli dowiedzieć się uczestnicy seminarium zorganizowanego w dniu 30 marca w Krośnieńskiej Bibliotece Publicznej pod nazwą "Wychowanie przez czytanie". Jego uczestnikami byli bibliotekarze bibliotek publicznych Krosna i powiatu krośnieńskiego oraz nauczyciele-bibliotekarze z bibliotek szkolnych z terenu Krosna - osoby na co dzień pracujące z dziećmi, podejmujące wiele działań, mających na celu zachęcenie dzieci do sięgania po książką. Swoją wiedzą z uczestnikami seminarium dzieliły się: Elżbieta Olszewska - członek zarządu i dyrektor programowy Fundacji "ABCXXI - Cała Polska czyta dzieciom", współautorka programów edukacyjnych Fundacji, m.in. "Dzieciństwo na całe życie" oraz "Szkoła z charakterem", a także książek "Wychowanie przez czytanie" i "Z dzieckiem w świat wartości" oraz Małgorzata Chojecka - koordynatorka Programu Nauczania Wartości. Czytanie jest dzisiaj ważniejsze niż było kiedykolwiek wcześniej - mówiła Elżbieta Olszewska. Świat jest coraz bardziej skomplikowany, rośnie ilość wiedzy i informacji. Kto nie czyta, nie nadąży za zmianami; media nie uczą języka ani myślenia; czytanie chroni też przed toksynami współczesnej kultury. Dzieci w dzisiejszym świecie często cierpią na anemię emocjonalną, mają niedobór tego, co niezbędne dla zdrowego rozwoju, a nadmiar tego, co szkodliwe. Czytanie dziecku zaspokaja jego potrzeby emocjonalne na wielu poziomach: psychicznym (jak budowanie więzi, wzmacnianie samouznania, ucieczka przed nudą, stresem; umysłowym (uczy języka i myślenia, przynosi wiedzę, zaspokaja ciekawość, rozwija pamięć i wyobraźnię; moralnym (uczy refleksji nad dobrem i złem, przynosi dobre wzorce, ukazuje konsekwencje wyborów i decyzji). Głośne czytanie dziecku to zdrowe uzależnienie i zdrowa ucieczka. I choć na pewno czytanie nie jest lekarstwem na wszystko, to z całą pewnością pozwala lepiej rozwijać się dziecku - podkreślała E. Olszewska. Jak pokazują badania, dzieci które uczestniczyły w programie "Czytające szkoły" i "Czytające przedszkola" mają m.in. większą zdolność koncentracji, łatwość wypowiedzi ustnych i pisemnych, skłonność do refleksji i krytycznego myślenia, większą motywację do działania i nauki, lepsze relacje z kolegami, chęć do współpracy, mniej zachowań aspołecznych. Równie ważne jak czytanie jest budowanie poczucia własnej wartości. Najważniejszy w nauczaniu wartości jest przykład dorosłych. Założenia Programu Nauczania Wartości przedstawiła Małgorzata Chojecka. Życie w zawrotnym tempie, brak czasu dla dzieci, permisywizm lub nadmierne wymagania w wychowaniu, powierzchowność relacji, agresywna kultura materialistyczna, konsumpcjonizm - to główne przyczyny kryzysu wartości. Budowanie poczucia własnej wartości u dziecka daje podstawy do osiągania sukcesów w dorosłym życiu. Wiadomość pochodzi z oficjalnej strony miasta Rzeszów.