Program Lekcja Samorządowa realizowany jest w Urzędzie Miasta od listopada ubiegłego roku. Uczestniczyło w nim 8 szkół ponadgimnazjalnych z Krosna. - Ideą lekcji samorządowych jest uatrakcyjnienie lekcji wiedzy o społeczeństwie, które często w szkołach są suche, naładowane książkową wiedzą. Chcieliśmy zaprosić młodzież do sali obrad Rady Miasta Krosna, żeby tutaj posłuchała czym jest samorząd, sprawdziła to w praktyce - mówi Sebastian Wójcik, opiekun Młodzieżowej Rady Miasta. Każdą szkołę reprezentowała 5-osobowa grupa. Tematy lekcji były różne, ale wszystkie musiały się bezpośrednio odnosić do rozwiązań obecnie funkcjonujących w Krośnie. Oto niektóre z nich: "Kto jest kim w Urzędzie Miasta", "Historia samorządu terytorialnego w Polsce i wybranych krajach Unii Europejskiej", "Samorząd lokalny a polityka państwa", "Strategia rozwoju miasta na najbliższe lata". Młodzież po każdej lekcji miała możliwość zadania pytań prezydentom, radnym, pracownikom samorządowym, podzielenia się z nimi swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi rozwoju Krosna czy poinformowania ich o swoich pomysłach. Każda lekcja oceniana była przez uczniów oraz panel ekspertów, w skład którego weszli nauczyciele, radni i pracownicy samorządowi. Najwyższe noty zarówno od ekspertów jak i od uczniów otrzymała lekcja przeprowadzona przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 5, na temat "Co i gdzie załatwiamy w Urzędzie Gminy - poradnik interesanta". - Na początku przedstawiliśmy ogólnie zarys gminy, jak to na przestrzeni wieków się rozwijało. Przedstawiliśmy starożytną Grecję, puściliśmy fragment filmu "Asterix i Obelix - Misja Kleopatra", w którym bohaterowie usiłują załatwić w urzędzie jakieś sprawy. Potem przedstawiliśmy pracę urzędników za czasów Gomułki, a na końcu zaprezentowaliśmy dwie scenki. Pierwsza: nie bardzo zorientowany petent - niemiły urzędnik, nie chce udzielić informacji. Druga: niemiły, agresywny petent - grzeczny, starający się pomóc urzędnik - opisuje Anna Szczyglińska z "Elektryka". Zwycięzca otrzymał Puchar Przechodni Prezydenta Miasta Krosna o nazwie Lider Lekcji Samorządowej. Dla Karola Pawłowskiego z "Mechanika" udział w lekcjach samorządowych jest cennym doświadczeniem, bo do tej pory nie miał okazji brać udziału w takiej formie nauki. - Wszystkie potrzebne do lekcji informacje musieliśmy zebrać sami. Potem liczne próby, które przeprowadzaliśmy przed uczniami dały nam doświadczenie chociażby w mówieniu przed ludźmi. Dzięki lekcjom - naszej i przeprowadzonej przez innych - wiem już mniej więcej do kogo się o pewne sprawy zwracać. Jak się coś dzieje u kogoś na osiedlu, to wiem, że nie należy z tym iść bezpośrednio do urzędu tylko do swojej rady osiedla. - Lekcje samorządowe to jest bardzo pozytywna idea. Młodzież ma olbrzymi potencjał, a takich akcji brakuje - stwierdził Piotr Zych opiekun grupy z "Elektryka", nauczyciel historii i wiedzy o społeczeństwie. - Angażując się w taką akcję, trzeba wypośrodkować dwie tendencje: naszą, belferską manierę dydaktyczną i uczniów, którzy wolą kreatywność - uczyć się poprzez zabawę czy nabycie takich umiejętności, które umożliwią im później zaistnienie na scenie samorządowej czy politycznej - dodał. - Jestem bardzo zadowolony, że ta edycja przebiegała przy tak dużym zaangażowaniu młodzieży. Bo to nie chodzi tylko o poznanie prawa i obowiązków obywatela, zasad samorządności, ale również o kreatywność, czyli podzielnie się z nami pomysłami, które młodzież chce, aby były zrealizowane - powiedział Bronisław Baran, zastępca prezydenta miasta. Stanisław Słyś, przewodniczący "dorosłej" Rady Miasta, zapewnił młodzież, że ich uwagi, które podały na lekcjach samorządowych będą omawiane na zebraniach komisji Rady Miasta i zgłaszane jako poprawki do poszczególnych uchwał. Odniósł się także do postulatów młodzieży dotyczących organizacji w mieście większej liczby imprez sportowych i kulturalnych. - Jak się zwróci uwagę, to naprawdę każdego tygodnia, w każdy weekend bardzo dużo dzieje się w Krośnie. Chętnie bym zadał pytanie, kto ile razy wziął udział w imprezach chociażby w maju. Jak narzekacie, że jest nudno i nie ma gdzie się rozerwać, to zastanawiam się czy na prawdę wnikliwie szukacie, czy ta oferta miasta rzeczywiście mija się z waszymi potrzebami. A to oznacza, że celowe jest powołanie Młodzieżowej Rady Miasta, przez którą wasi rówieśnicy mogą zgłaszać różne uwagi. Wszystkich uczestników lekcji samorządowych czeka wycieczka do Warszawy, gdzie zwiedzą Sejm. Lekcje samorządowe powstały z inicjatywy Młodzieżowej Rady Miasta, która jest reprezentacją uczniów szkół ponadgimnazjalnych z terenu Krosna. Celem działania Rady jest m. in. reprezentowanie interesów młodzieży wobec samorządu, promocja kultury młodzieżowej, integracja młodzieży. To już jej III kadencja. - Od nowego roku szkolnego chcemy kontynuować lekcje samorządowe. Mamy nadzieje, że wezmą w nich udział wszystkie szkoły ponadgimnazjalne z miasta - powiedział Sebastian Wójcik. Aneta Kut