Ekspozycja prezentująca prace pochodzące z prywatnej, rodzinnej kolekcji potrwa do końca maja. - Wystawa jest przekrojem przez całą twórczość Wojciecha Weissa, począwszy od najwcześniejszych szkiców, rysunków z Akademii, poprzez okres Młodej Polski po dojrzałe pejzaże, portrety. Widać ewolucję artysty, wpływ różnych prądów i podróży na jego twórczość - powiedziała kurator wystawy Anna Szlązak. Dodała też, że na ekspozycji znalazły się jedne z najlepszych prac Aneri, które także pokazują jej ewolucję, od uczennicy wzorującej się na mistrzu, nauczycielu, aż po dojrzałą artystkę. Wśród prezentowanych obrazów znajdują się akty kobiece, pejzaże, martwe natury, scenki rodzajowe oraz portrety, w tym wzajemne portrety małżonków, ukazujące ich przy warsztacie malarskim. Zobaczyć można m.in. obraz pędzla Aneri ukazującej męża malującego na plaży. Szczególną atrakcją wystawy są zachowane oryginalne przedmioty z pracowni Weissa, m.in. buteleczki z rozpuszczalnikami, farby, którymi malował, pędzle, dzbanki, wykorzystywane przez niego jako eksponaty do malowania martwej natury oraz sztaluga, widoczna na jednym z obrazów. Według Szlązak ekspozycja spotykała się z wielkim zainteresowaniem w różnych miastach Polski. Od 2007 r. pokazywały ją m.in. Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, Muzeum Zamojskich w Kozłówce, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Centrum Kultury Zamek w Poznaniu. Wojciech Weiss (1870-1950) był malarzem, rysownikiem i grafikiem oraz profesorem i rektorem krakowskiej ASP. Reprezentował nurt ekspresjonistyczny w sztuce Młodej Polski. Urodzony na emigracji w Rumunii, przeniósł się do Krakowa, w którym pozostał na zawsze. Zaliczany jest do grona największych młodopolskich artystów, którego twórczość przerodziła się z dekadentyzmu i katastrofizmu przełomu wieków XIX i XX w. w nasycony światłem i barwami koloryzm. Wpływ na jego malarstwo wywarła twórczość Muncha, Malczewskiego. Irena Aneri Weissowa (1888-1981) malarka, witrażystka. Studiowała w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych malarstwo u Karola Tichego i Konrada Krzyżanowskiego oraz rzeźbę u Xawerego Dunikowskiego. Naukę kontynuowała na prywatnym kursie u swojego przyszłego męża Wojciecha Weissa. Malowała pejzaże, martwe natury, portrety, wyróżniające się żywymi, nasyconymi barwami. W późniejszym okresie tworzyła także mozaiki. Jej twórczość na gruncie artystycznym pozostającej w cieniu męża, często nie jest właściwie doceniana. Wystawa pokazuje, że Aneri nie była jedynie naśladowczynią Wojciecha, choć często podążała tą samą ścieżką.