- Będą to zajęcia, które mają pokazywać, jak odkrywać świat. Nie prowadzimy lekcji i wykładów, dzieci i młodzież przychodzą na doświadczenia i eksperymenty zintegrowane ze sobą w taki sposób, żeby dane zagadnienie przyrodnicze zobaczyły z punktu widzenia biologii, chemii, matematyki i fizyki - wyjaśniła Zofia Godlewska, dyrektor gimnazjum, w którym powstało Centrum. Podkreśliła, że wśród celów Centrum jest popularyzacja nauk przyrodniczo-matematycznych oraz pokazanie, że wiedza z różnych dyscyplin jest niezbędna w życiu codziennym do zrozumienia otaczającego świata, a ideałem działania placówki jest integracja przedmiotów przyrodniczych z humanistycznymi. - Żeby zajęcia z rozszczepiania światła - po bloku wiedzy fizycznej i przyrodniczej - kończyły się w pracowni artystycznej malowaniem tęczy w taki sposób, żeby dzieci nauczyły się prawidłowo rozkładać barwy - inaczej niż to często widzimy w reklamach - powiedziała dyrektor. Zaznaczyła, że jednym z powodów decyzji o utworzeniu Centrum były wyniki analizy ocen z egzaminu gimnazjalnego, a także efekty - koordynowanego przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju - Programu Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów, którego celem jest sprawdzenie, na ile piętnastolatki są przygotowane do życia w świecie, w którym nauka i technika odgrywają coraz większa rolę. Zaznaczyła, że analiza wyników wskazuje, iż młodzi Polacy osiągają coraz wyższe umiejętności w zakresie czytania i rozumowania w naukach humanistycznych, zanotowali także postęp w zakresie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Niestety polscy uczniowie w porównaniu do swoich kolegów z innych krajów średnio dwa razy mniej czasu spędzają na doświadczeniach w laboratoriach, co może się zmienić dzięki placówkom takim jak Centrum. Centrum jest dostępne również dla uczniów spoza gimnazjum, w którym się mieści; w weekendy mogą je odwiedzać także rodzice z dziećmi, dziadkowie z wnukami. W ramach Centrum Nauk Przyrodniczych na razie funkcjonują pracownie: biologiczna, fizyczna, chemiczna oraz matematyczna. Każda jest wyposażona w nowoczesny sprzęt multimedialny i komputerowy, tablice interaktywne i pomoce naukowe. Centrum dysponuje również nowoczesną salą audytoryjną. Godlewska zapowiedziała, że oferta edukacyjna placówki będzie rozszerzana o zajęcia w pracowniach: informatycznej, artystycznej i technicznej, europejskiej i nauk społecznych oraz dźwięku i obrazu. Utworzenie Centrum kosztowało ok. 1 mln zł, z czego 15 proc. pochodziło z budżetu Opola, a 85 proc. stanowiło dofinansowanie z funduszy unijnych.