Takie uzgodnienia zapadały podczas spotkania zastępcy prezydenta miasta, Brygidy Kolendy-Łabuś z autorem tego planu, przed którym stoi nie lada wyzwanie. Musi on bowiem w przygotowywanym planie uwzględnić zarówno nowe rozwiązania komunikacyjne dotyczące ulicy Kozielskiej i Alei Jana Pawła II, jak również dostosować go do nowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta. Wszystkie te zmiany ułatwią współpracę z inwestorami, a także doprecyzują i uporządkują szereg elementów urbanistyczno-architektonicznych w tej części miasta. Sama koncepcja modernizacji głównej arterii komunikacyjnej Śródmieścia, czyli ul. Kozielskiej i Al. Jana Pawła II, jest bardzo interesująca. Chodzi o przebudowę całego ciągu komunikacyjnego począwszy od wiaduktu do skrzyżowania z Aleją Armii Krajowej i Aleją Lisa tak, aby stał się on wizytówką miasta pod względem użytkowym i przestrzennym. Obecny trend w projektowaniu centralnych miejsc aglomeracji zmierza do tego, aby tworzyć tam strefy, gdzie mieszkańcy chętniej wracają i korzystają ze spokoju, zieleni, małej gastronomii itp. Najważniejszym elementem urbanistycznym jest fragment Alei Jana Pawła II, od wiaduktu kolejowego przy dworcu PKP do skrzyżowania z ul. Miłą i 1 Maja. Na tym odcinku, w celu ograniczenia prędkości i ruchu aut, a tym samym hałasu, zaproponowano zwężenie ulicy do dwóch pasów ruchu i budowę rond na skrzyżowaniu z ul. Grunwaldzką/Karola Miarki oraz ul. Miłą/1 Maja. Zaplanowano też nową ścieżkę rowerową i szerokie chodniki - deptaki. Budowa ronda przy dworcu PKP zmienia przestrzeń komunikacyjną tego miejsca, porządkuje ją i wydziela nowe tereny komercyjne. Przestrzeń przed dworcem można przeznaczyć na parking wielopoziomowy, małą galerię czy budynek usługowy. Zgodnie z koncepcją Pracowni Architektonicznej Quad z Kędzierzyna-Koźla nad nowym rondem, przez którego środek prowadzić ma miejska komunikacja autobusowa i które obsługiwać będzie podróżnych we wszystkich kierunkach miasta, proponuje się budowę stalowej lekkiej pergoli. Będzie to zadaszenie porośnięte zielenią, osłaniającą przystanki i przejścia dla pieszych. Na rondzie mogą być zlokalizowane kioski, czy też punkt pomiaru ruchu autobusów. Idąc dalej w kierunku placu Wolności, można by wyłączyć z ruchu ulicę Matejki, tworząc tam deptak - pasaż z kawiarniami, zielenią i małą architekturą w postaci kamiennych mebli ogrodowych, fontanny z dystrybutorem wody pitnej i latarniami. W podobnym tonie można zaaranżować szeroki chodnik Alei Jana Pawła na wysokości kamienic nr 7 do 17, tworząc tam deptak z letnimi kawiarniami, zielenią, fontanną, ławkami, czy też rzeźbą nawiązującą do historii lub współczesności miasta. W dalszej części - zmierzając w kierunku ulicy Miłej - znajduje się plac Wolności, który zgodnie z opracowaną koncepcją idealnie nadaje się na ekskluzywny skwer, jako otwarte miejsce przyciągające uwagę, a zarazem przyjazne dla mieszkańców. Mógłby tam powstać na przykład zespół parterowych przeszklonych pawilonów. Posłużyłyby one jako kawiarnie z ogródkiem, punkt prasowy i małej gastronomii, a także sale: ekspozycyjne (dla niewielkich wystaw artystycznych i fotograficznych), czy też konferencyjno-audytoryjne, wykorzystywane chociażby przez MOK, Urząd Miasta lub Starostwo. W miejscu tym mogłaby powstać mała scena koncertowa z ogólnodostępnym placem, ukształtowanym w postaci kaskadowych stopni-siedzisk oraz elementami małej architektury i zielenią. Nie zabrakłoby również miejsca na monument lub rzeźbę charakteryzującą nasze miasto lub ważne wydarzenie. Jest to idealne miejsce na stworzenie strefy ogólnodostępnego Internetu, typu "hot spot". W opracowanej koncepcji po drugiej stronie Alei Jana Pawła II na przeciw budynku Starostwa, jako zamknięcie placu wydzielono teren komercyjny pod zabudowę usługowo-handlową lub administracyjną, z parkingami w poziomie piwnic. Przewidziano też nowy wjazd na teren pogotowia ratunkowego, a także wydzielono parking na jego potrzeby. Bez zmian pozostawia się natomiast Park Pojednania. Na skrzyżowaniu z ul. Miłą oraz 1 Maja, zaplanowano rondo, które ureguluje i spowolni wjazd do strefy śródmiejskiej od strony osiedla NDM. Sugerowana w koncepcji modernizacja jest zgodna z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego miasta. Wiadomość pochodzi z oficjalnej strony miasta Kędzierzyn-Koźle.