W gronie nagrodzonych znaleźli się: Kołocz śląski - Ciastkarnia "Paweł" Paweł Schlensag Kołocz śląski- Gminna Spóldzielnia "SCh" Zdzieszowice, Piekarnia Rozwadza Kołocz śląski - P.P.H.U. "Piekarnia Grabowski" Edyta i Paweł Grabowscy Kołocz śląski - Zakład Piekarniczo-Cukierniczy L.B.Zimmermann Sp.jawna Domowy ser parzony z kminkiem - Zakład Przetwórstwa Spożywczego "Milka" P.Breitscheidel Ser domowy smażony z kminkiem - Fan-Agri s.c. M.Anderwald, E.Puzik Kluski śląskie, rolada, kapusta modra - "Stara Karczma" Sylwia Skoczylas Zymlok - bułczanka - Ubój, przetwórstwo i sprzedaż wyrobów własnych Mięso-Wędliny, Róża Blach, Norbert Blach, Robert Blach spółka cywilna Piwo miodowe - Pasieka Zygmunt i Gizela Kubina Ścierka - Krystyna Henzel Laureaci otrzymali od wicemarszałka Józefa Kotysia wygrawerowane pamiątkowe tabliczki oraz nagrody pieniężne w kwocie 1.000 złotych. Celem konkursu było wzmocnienie pozycji rynkowej produktów, ich promocja, kreowanie wizerunku w świadomości konsumentów, a także powstanie rynku produktów wysokiej jakości. Województwo opolskie zarejestrowało na liście "Produktów Tradycyjnych" Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi 41 produktów, dalsze 121 jest zidentyfikowanych. Natomiast o rejestrację produktu regionalnego w Unii Europejskiej ubiega się kołocz śląski. Jest on - jak wykazały sondaże - najbardziej rozpoznawalnym produktem na Śląsku. Jego wytwórcy mają już za sobą większą część procedury, która jest niezbędna do rejestracji. Zawiązali jedenastoosobowe konsorcjum, którego prezydentem został Beniamin Godyla z Kujakowic. 6 grudnia - w trakcie podsumowania konkursu - członkowie konsorcjum umówieniu byli na wizytę u notariusza. Do rejestracji produktów regionalnych przekonywała Anna Stolarska z resortu rolnictwa. - Wartość konsumpcji włoskich produktów chronionych szacowana jest na 8 mld euro. We Francji producent mięsa przetwarzając je na wędlinę uzyskuje ośmiokrotnie wyższą cenę, niż gdyby sprzedał mięso w postaci "czystej" - mówiła. Mariola Szachowicz, zastępca dyrektora Departamentu Rolnictwa i Rozwoju Wsi UMWO, zachęcała producentów artykułów spożywczych, by wstępowali do Europejskiej Sieci Dziedzictwa Kulinarnego. Należy do niej dziesięć europejskich regionów, w tym jeden polski (warmińsko-mazurski). Zespół Prasowy UMWO