Jeszcze nigdy w dziesięcioletniej historii opolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich nie miał on tak dużego budżetu, jak w tym roku. - Najważniejsze inwestycje, to te, które będziemy realizować z wykorzystaniem środków pomocowych Unii Europejskiej - mówi Bogdan Poliwoda, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu. - Priorytetami dla województwa jest połączenie autostrady z pozostałą siecią dróg. Chodzi o trzy ciągi komunikacyjne: węzeł Olszowa i droga numer 426, węzeł Przylesie i drogi 401 i 403 oraz droga 414 łącząca dawne przejście graniczne Trzebina - Bartultowice z autostradą. Pieniądze unijne wykorzystywane są m.in. przy budowie obwodnicy Białej. Droga będzie otwarta już w maju, a całkowity koszt jej wybudowania, to prawie 27 milionów złotych. Kosztem ponad 22,3 miliona złotych gruntownie przebudowana będzie w tym roku droga nr 414 na 7-kilometrowym odcinku Dzików - Smolarnia. W Zalesiu Śląskim na drodze wojewódzkiej nr 426 powstanie rondo, parkingi i chodniki (koszt - 10,35 mln zł). Ta sama droga przebudowana będzie także na 8-kilometrowym odcinku Piotrówka Strzelce Opolskie. Koszt tej przebudowy, to ponad 40 milionów złotych, z czego w tym roku wydana będzie połowa tej kwoty. Drogi wojewódzkie staną się w tym roku nie tylko mniej dziurawe, ale i bezpieczniejsze. Powstaną między innymi dwa ronda - w Nysie na drodze 411 oraz w Lewinie Brzeskim na skrzyżowaniu drogi 458 z drogą powiatową. Na odcinku Głubczyce - Sady (droga nr 416) wybudowana będzie w tym roku ścieżka pieszo-rowerowa i kanalizacja deszczowa, a nawierzchnia jezdni będzie wzmocniona na długości 2,5 km. - To oczywiście nie jest kompletna lista inwestycji poprawiających bezpieczeństwo ruchu, jakie zaplanowaliśmy na ten rok, bo jest ich kilkanaście - dodaje dyrektor Poliwoda. - Sporo pieniędzy przeznaczymy również na remonty mostów. Odnowienia doczeka się estakada w Nysie, most w Sławicach, Półwiosku i Nowej Cerekwi. Czynimy też starania, aby rozpocząć w tym roku remont mostu w Dobrej. Zespół prasowy UMWO