Wyniki tych badań zestawiano z badaniami prowadzonymi w latach poprzednich, aby pokazać dynamikę zjawisk związanych z piciem alkoholu i zażywaniem narkotyków wśród młodzieży szkolnej. Badaniom poddano uczniów III klas szkół gimnazjalnych (czyli15-16- latków) oraz uczniów II klas szkół ponadgimazjalnych (17-18-latków). W prezentowanym przez Bogusława Prajsnera z PBS raporcie zwrócono uwagę na kilka istotnych zjawisk. Zauważono m.in. wyraźnie większy niż w innych województwach poziom spożycia alkoholu wśród dziewcząt w ciągu miesiąca poprzedzającego badanie - 71% przy średniej w kraju 54%, co wskazuje, że tę grupę trzeba objąć szczególną opieką podczas opracowywania i realizacji programów profilaktycznych. O ile wśród badanych uczniów III klas gimnazjów około 50% twierdzi, że jeszcze nigdy się nie upiło, to wśród badanych uczniów II klas szkół ponadgimanzjalnych twierdzi tak już tylko 35% dziewcząt i 24% chłopców. W badaniach widać zależność między złymi relacjami z rodzicami a częstością upijania się, upijaniu się częściej towarzyszy także przemoc młodych ludzi wobec innych. Akcje informacyjne i kampanie prowadzone adresowane do przedawców przynoszą efekty - coraz częściej uczniowie przyznają, że trudniej im kupić alkohol - aż 88% 15-16-latków w 1995 roku mówiło, że nie ma problemu z kupnem piwa - dziś mówi tak 61% badanych w tym wieku. Na uwagę zasługuje fakt, że w porównaniu z ostatnio przeprowadzonymi badaniami spadł odsetek uczniów mówiących o łatwej dostępności narkotyków. W 2005 roku ponad połowa badanych uczniów szkół ponadgimanzjalnych deklarowała łatwość zdobycia marihuany, w roku 2007 było to już mniej niż jedna trzecia. Podobnie jest także w przypadku amfetaminy. Podobnie, jak w przypadku alkoholu, na częstość używania narkotyków mogą mieć wpływ złe relacje z rodzicami, ale także zagrożenie tzw. wykluczeniem rówieśniczym oraz skłonność do zachowań przemocowych. Autorzy raportu formułują na jego zakończenie rekomendacje dotyczące podejmowania działań, zmniejszających te negatywne zjawiska. Postulują m.in. wprowadzenie do szkół w województwie (zwłaszcza do gimnazjów) nowoczesnych programów interwencyjnych, których podstawowym celem jest udzielanie wsparcia i pomocy uczniom często sięgającym po alkohol lub używającym innych substancji psychoaktywnych, ale także ich rodzicom. Programy profilaktyczne realizowane w szkołach powinny mieć charakter komplementarny, tzn. powinny obejmować swoim działaniem problemy wynikające zarówno z używania substancji psychoaktywnych, ale także np. z uzależnienia od gier komputerowych czy internetu, przemocy, agresji czy przestępczości wśród nieletnich. Skuteczność takich programów profilaktycznych zależy zarówno od kompetencji i przygotowania kadry pedagogicznej, ale także od włączania do niej rodziców. Zespół prasowy UMWO