Pomysłodawcą i inspiratorem działań jest sierż. Piotr Chwastowski, dzielnicowy z jednego z opolskich komisariatów. Motyw przewodni kampanii, tekst i muzyka do specjalnie powstałego utworu hip-hopowego, oraz teledysk do niego zostały stworzone przez młodzież, która apeluje do swoich rówieśników słowami: "Pamiętaj o tym, że zdrowia nie kupisz, więc lepiej będzie, jak to porzucisz". Teledysk - przy współpracy policji - nakręciła młodzież z Publicznego Gimnazjum nr 7 w Opolu wraz z uczniami Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących z Opola. W wideoklipie bohater, w konsekwencji swoich wybryków, trafia do więzienia. Młodzież chce w ten sposób przestrzec przed młodzieżowymi i kibicowskimi ustawkami - planowanymi bijatykami, które mogą zniszczyć całe życie. Pomysł wykorzystania hip-hopu jako "lokomotywy" całej akcji pojawił się wtedy, gdy sierż. Chwastowski, który sam po pracy słucha takiej muzyki, został wezwany do grupy agresywnie zachowujących się młodych ludzi. - Chciał odwieść ich od niestosownego zachowania. Ci młodzi ludzie - początkowo agresywnie nastawieni do policjanta - zmienili zdanie, gdy usłyszeli dzwonek telefonu należącego do dzielnicowego. Był to fragment utworu hip-hopowego, doskonale im znany. W tym momencie potraktowali funkcjonariusza prawie jak swojego "ziomala" - relacjonował rzecznik opolskiej policji nadkomisarz Maciej Milewski. Dla potrzeb kampanii utworzono stronę internetową: www.stopustawkom.pl, z której - zupełnie legalnie - można ściągnąć teledysk.