- Chcemy, by polska szkoła była przyjaźnie wymagająca - to znaczy dająca wszystkim dzieciom równe szanse dostępu do edukacji, zapewniająca uczniom poczucie bezpieczeństwa i sprzyjająca rozwojowi ich indywidualnych zainteresowań, a także klarownie formułująca wymagania, których spełnienie przyniesie satysfakcjonujące efekty kształcenia - mówiła minister Hall. Minister skomplementowała Opolszczyznę, gdzie największy odsetek dzieci w Polsce uczęszcza do przedszkoli. Średnia unijna jest dwukrotnie wyższa od naszej średniej krajowej, a 500 polskich gmin w ogóle nie prowadzi przedszkoli. Nad reformą edukacji pracuje zespół około stu ekspertów. Zakończenie ich prac planowane jest na koniec czerwca. Najbliższy rok poświęcony będzie pracom legislacyjnym i przygotowaniu się do wdrożenia reformy. Na początku zmiany obejmą pierwsze roczniki szkół podstawowych i gimnazjalnych. Szefowa resortu przekonywała, że reforma jest niezbędna bowiem zmieniły się aspiracje młodych ludzi. 10 lat temu tylko pięćdziesiąt procent młodzieży deklarowało dalszą naukę w szkole ogólnokształcącej, obecnie odsetek ten wzrósł do 80 procent, inne są też wymogi rynku pracy. - Chcemy stworzyć takie rozwiązania organizacyjne, które będą sprzyjały systematycznemu wdrażaniu młodego człowieka do świadomego dokonywania wyboru. Uczniowie gimnazjum i szkoły pogimnazjalnej powinni mieć większe możliwości uzupełnienia obowiązkowych zajęć, zarówno o zajęcia rozwijające ich indywidualne pasje i zainteresowania, jak i o zajęcia dopełniające wiedzę szkolną z dziedzin nieobjętych rozszerzonym programem kształcenia - mówiła minister Hall. Priorytetem resortu jest m. in. nauka języków obcych. Zaczynać się będzie już w pierwszej klasie szkoły podstawowej. Od gimnazjum obowiązkowe będzie nauczanie dwóch języków obcych, w tym jednego kontynuowanego. Uczeń opuszczający szkołę będzie w stopniu zaawansowanym posługiwał się przynajmniej jednym językiem obcym. Obecny na spotkaniu z szefową resortu edukacji, marszałek województwa opolskiego, Józef Sebesta, poinformował o możliwościach ubiegania się o dotacje unijne - w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego i Programu Operacyjnego "Kapitał ludzki" - na zadania oświatowe i edukacyjne. Zespół Prasowy UMWO