Miejski Indywidualny System Transportu Elektryczno-Rolkowego (MISTER) ma być rewolucją w transporcie miejskim. 20-kilometrowa trasa kolejki w Opolu ma kosztować ok. 400 mln zł. Pieniądze na zrealizowanie pomysłu ma wyłożyć konsorcjum szwedzkich firm, w zamian za co Szwedzi będą mogli przez 30 lat czerpać korzyści z kolejki. - Wyraziliśmy zdecydowaną wolę budowy u nas takiego systemu. Rozmawiamy ze szwedzkimi partnerami, którzy mają stworzyć konsorcjum do sfinansowania inwestycji. Pierwsza testowa linia może powstać w połowie przyszłego roku - powiedział prezydent Opola, Ryszard Zembaczyński. Poinformował, że miejscy urbaniści już przygotowali projekty kilku tras testowych. - Trasy są zaakceptowane przez architektów, którzy uznali, że nic nie stoi na przeszkodzie w budowie słupów i trakcji - podkreślił. W piątek na opolskim Rynku wybudowano kilkudziesięciometrowy fragment konstrukcji, z wagonikiem i systemem napędowym. Podczas prezentacji twórca systemu, Olgierd Mikosza, przekonywał, że MISTER jest najlepszym i najtańszym wyjściem dla zatłoczonych miast. Budowa systemu jest tańsza niż linii metra czy tramwajowych, kolejka nie zajmuje wiele miejsca, a dzięki elektrycznemu napędowi nie zanieczyszcza środowiska. Wagonikami w MISTER-ze będzie mogło podróżować 4 lub 5 osób. Gondole są w pełni zautomatyzowane, niezależne, poruszają się w systemie szyn napowietrznych umocowanych na słupach i biegnących zwykle ponad ulicami lub obok nich. - Pojazdy będą się poruszały na trasach ze stałą prędkością 50 km/h. Napędzane będą silnikami elektrycznymi, z zasilaniem trakcyjnym - tłumaczył konstruktor. Po wejściu do wagonika na przystanku użytkownik wybierze na ekranie dotykowym miejsce docelowe. Podczas jazdy możliwe będzie obejrzenie na ekranie informacji o mijanych atrakcjach, obejrzenie telewizji, posłuchanie radia. Przystanki MISTER-a są bocznicowe - stąd zatrzymania wagoników nie powodują utrudnień w funkcjonowaniu całego systemu. - Praktyczna przepustowość to około 4 do 10 tys. pasażerów na godzinę. Koszt biletów będzie porównywalny do kosztów komunikacji miejskiej i dużo tańszy od jazdy własnym samochodem - powiedział Mikosza. Zdaniem konstruktora, będzie to możliwe dzięki wysokiej rentowności związanej z wielokrotnie niższymi kosztami energetycznymi, serwisowymi i eksploatacyjnymi (bezobsługowe pojazdy) oraz dzięki niskim kosztom budowy infrastruktury w porównaniu do metra czy nawet tramwajów. - Koszt budowy 1 km warszawskiego metra wynosi ok. 230 mln zł Koszt budowy kilometra linii tramwajowej to ok. 40 mln zł., kilometr MISTERA to 20 mln - przekonywał twórca systemu.