Opolskie spotkanie, które swoim patronatem objęło Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, odbyło się 7 lutego, a wziął w nim udział m.in. wicemarszałek Józef Kotyś. Marszałek mówił o tym jak samorząd województwa jest przygotowany do wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego, jakie formy wsparcia w ramach RPO przewidziane są dla przedsiębiorców, jakie projekty będą wspierane w pierwszej kolejności. Korzystając z pieniędzy unijnych nie wystarczy dobrze napisać wniosek, trzeba jeszcze dofinansowany projekt dobrze i szczegółowo rozliczyć. Przedstawiciele Regionalnej Instytucji Finansującej prezentowali więc podczas spotkania doświadczenia z poprzedniego okresu programowania, dotyczące błędów najczęściej popełnianych przez przedsiębiorców, zarówno podczas składania wniosków o dofinansowanie, jak też podczas ich rozliczania. Okazuje się, że przy składaniu wniosków najczęściej zapominano o wersji elektronicznej składanego projektu, dane w wersji elektronicznej różniły się od tego, co było w wersji papierowej, brak było parafek na każdej stronie wniosku, wniosek był niekompletny bądź podpisany przez nieuprawnioną do tego osobę. Przy rozliczaniu wniosków także były błędy - np. kserokopie nie były potwierdzane za zgodność z oryginałem bądź były nieczytelne, faktury zawierały niewłaściwe dane beneficjenta, błędy były także w formularzu sprawozdania. Te wszystkie informacje są niezwykle ważne już dziś, na starcie do kolejnych programów, bo mogą pozwolić na ich uniknięcie w przyszłości przez kolejnych beneficjentów. Organizatorzy konferencji zapewnili także udział w tym spotkaniu ekspertów, którzy mówili m.in. o tym, jak przygotować skuteczny wniosek i jak korzystać z pomocy banków w staraniach o fundusze unijne. To spotkanie odbywało się niemal w przededniu pierwszego naboru dla przedsiębiorców w ramach RPO - już od 29 lutego mikroprzedsiębiorcy mogą składać wnioski dotyczące zadań inwestycyjnych w swoich firmach. Wnioski będą przyjmowane w Opolskim Centrum Rozwoju Gospodarki. Zespół prasowy UMWO