Do sieci należy blisko 300 firm z 20 regionów europejskich. Są to podmioty produkujące i sprzedające lokalną żywność - rolnicy, sklepy, restauracje. Celem Europejskiej Sieci Dziedzictwa Kulinarnego jest promocja lokalnych produktów. Kolejnym zaś - promocja współpracy i wymiany informacji między regionami. - Na Opolszczyźnie - mówił Tomasz Kostuś, członek Zarządu Województwa, otwierając spotkanie - mieszkają ludzie przywiązani do tradycji. A jednocześnie w tym regionie mamy do czynienia z różnorodnością kulturową, która przekłada się na różnorodność kulinarną. Przynależność do sieci będzie pozwalała uwiarygodnić się wobec konsumentów, a turystom rozkoszować bogactwem smaków. Pomysł zawiązania europejskiej sieci narodził się w trakcie współpracy szwedzkiego regionu Skania i duńskiej wyspy Bornholm. Lokalni politycy z obu regionów od 25 lat wdrażali różne formy współpracy. W pewnym momencie zaczęli zastanawiać się, jak pomóc małym producentom lokalnej żywności i zwiększyć współpracę między nimi. Podjęli więc decyzję o stworzeniu specjalnego oznakowania lokalnych produktów żywnościowych i pozwolili przedsiębiorcom na używanie znaku do celów marketingowych. Dzięki temu przedsiębiorstwa zwiększyły swoją dochodowość i nawiązały współpracę na ponadregionalnym poziomie. - Sieć - wyjaśnia Marek Gąsiorowski, kierownik programu "Agro-Smak 2" - powstała po to, by ułatwić konsumentom i turystom odnalezienie i spróbowanie lokalnej i regionalnej żywności w Europie. Pojęcie Kulinarnego Dziedzictwa sprowadza się do wspólnego logo, ustalonych kryteriów uczestnictwa dla przedsiębiorstw, wspólnego marketingu i działań na szczeblu regionalnym i europejskim. (MS)