W trakcie konferencji swe doświadczenia prezentowali także nauczyciele i związkowcy niemieccy. Jak wynikało z informacji Waldemara Zadki, dyrektora Departamentu Edukacji i Rynku Pracy UMWO - na terenie województwa opolskiego do zasadniczych szkół zawodowych uczęszcza 7.210 uczniów, którzy kształcą się w 46 zawodach (na 77 będących w klasyfikacji zawodów), w technikach natomiast uczy się 14.298 uczniów. Zdobywają oni kwalifikacje w 37 zawodach (na 87) Z badań przeprowadzonych przez pracowników Instytutu Śląskiego wśród pracodawców, wynika, że absolwenci szkół zawodowych mają małe umiejętności praktyczne, brakuje im znajomości specjalistycznego słownictwa w językach obcych, mają kłopoty z obsługą klienta i małe umiejętności związane z obsługą powierzonego im miejsca pracy. Pocieszający jest natomiast fakt, że szybko i chętnie uczą się. Pracownicy cechów stwierdzali ponadto, że szkolne warsztaty, to bardziej sztuka dla sztuki, niż miejsce, gdzie można nauczyć się zawodu, a kształcenie często rozmija się z potrzebami rynku pracy. Krytycznie ocenione zwłaszcza zostały licea profilowane. System kształcenia zawodowego pracodawcy uznali, za zbyt krótki i nijaki. Henryk Tomiczek, dyrektor Zespołu Szkół Mechanicznych w Namysłowie, stwierdzał, że w naszym kraju słabo funkcjonuje doradztwo zawodowe. Uczniowie wybierając szkołę najczęściej kierują się modą, a nie wiedzą o tym, co się łączy z obranym zawodem i jakie są w nim możliwości zatrudnienia. Szkoła stara się nadążać za potrzebami rynku. Uczniowie mają możliwość zdobycia dodatkowych kwalifikacji na kursach obsługi kas fiskalnych, kursów spawania, obsługi wózków widłowych. Założona też została firma symulacyjna, która współpracuje z bankami i urzędami skarbowymi. Reinhard Porazik, przewodniczący Komisji Kształcenia Zawodowego w Izbie Przemysłowo-Handlowej DGB Region Mark Brandenburg, relacjonował, jak system kształcenia zawodowego funkcjonuje w Niemczech. Spośród 3,5 miliona uczącej się młodzieży 1,7 mln bierze udział w tzw. dualnym systemie kształcenia. Oznacza to, że młodzi ludzie jednocześnie uczą się w szkołach zawodowych i odbywają praktyki w zakładach pracy. Taki system ułatwia uczniowi przejście ze szkoły do życia zawodowego, pozwala mu pobierać wynagrodzenie już w trakcie nauki, daje możliwość identyfikacji własnych umiejętności, pozwala na kontakt z praktyką. Dla przedsiębiorcy taki system też jest korzystny, bo ułatwia pozyskać kompetentnego pracownika i nauczenia go konkretnych specjalności. System kształcenia zawodowego odbywa się w całych Niemczech według jednolitych standardów i ma ten walor, że państwo ponosi niższe koszty kształcenia. Zespół prasowy UMWO