Dziś każdy może poinformować o zagubionych bądź skradzionych dokumentach już nie tylko będąc klientem konkretnego banku. Coraz więcej banków umożliwia zastrzeganie dokumentów także tym, którzy na co dzień nie korzystają z ich usług. Najlepiej, aby zgłaszać utratę dokumentów zarówno w banku, jak i na policji. To z pewnością pozwoli na wyeliminowanie wielu prób wyłudzeń i oszustw, oraz uchroni nas przed wymiernymi stratami - mówi Mariusz Sokołowski, Rzecznik Prasowy Komendanta Głównego Policji. Według danych Policji w poprzednich latach dokonywano rocznie kilkudziesięciu tysięcy przestępstw związanych z dokumentami tożsamości. Dziennie notuje się nawet kilkadziesiąt prób posłużenia się cudzym lub podrobionym dokumentem! Wykorzystywane są m.in. do wyłudzenia pożyczki, wynajęcia mieszkania lub pokoju hotelowego w celu kradzieży wyposażenia czy unikania opłat, kradzieży wypożyczonego samochodu lub innych przedmiotów, zakładania fikcyjnych firm do wyłudzania kredytów, zwrotu podatków. Wszystko to w imieniu osoby, której dokumentem się posłużono. Dlatego zastrzeżenie dokumentu, który utraciliśmy staje się niezwykle ważne. Pozwala to uniknąć wielu problemów oraz strat finansowych. W przypadku, kiedy utrata dokumentów nastąpiła w wyniku kradzieży, powinniśmy także powiadomić policję. Kiedy tylko zorientujemy się, że straciliśmy dokumenty powinniśmy jak najszybciej zastrzec je w banku. Jeśli nie korzystamy z usług banków, możemy udać się do takiego banku, który zdecydował się na zastrzeganie dokumentów wszystkich obywateli. Listę tych instytucji można znaleźć na stronie www.dokumentyzastrzezone.pl Najważniejsze dokumenty, które powinniśmy zastrzegać po utraceniu to: dowód osobisty, paszport, prawo jazdy, książeczka wojskowa i marynarska, dowód rejestracyjny, karta stałego pobytu. Zastrzegana powinna być także karta kredytowa. System Dokumenty zastrzeżone to jedyna ogólnokrajowa, powszechnie dostępna baza danych o zastrzeżonych dokumentach tożsamości w Polsce. Informacje o dokumentach są przekazywane wszystkim Bankom uczestniczącym w Systemie, korzystają z niego także operatorzy telefonii komórkowych, Poczta Polska i szereg innych Uczestników. Dokumenty mogą sprawdzać także notariusze, hotele, wypożyczalnie czy agencje pośrednictwa wynajmu nieruchomości. Wiadomość pochodzi z oficjalnej strony miasta Krapkowice.