Spadła też z 204 do 136 osób liczba ofiar śmiertelnych - informował na posiedzeniu Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Jacek Zamorowski, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu. Warte odnotowania jest i to, że od czasu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej na Opolszczyźnie odnotowano 18 procentowy wzrost samochodów. Z analiz policyjnych wynika, że najwięcej wypadków drogowych popełniają kierowcy w przedziale wiekowym pomiędzy 18 a 25 rokiem życia. Najbardziej niebezpiecznymi miesiącami są czerwiec, lipiec, sierpień i listopad. Dniami tygodnia piątek, środa i sobota, zaś kulminacja wypadków ma miejsce pomiędzy godzinami 16 a 19.00. W roku ubiegłym opolscy policjanci skontrolowali ponad 189 tysięcy pojazdów, wypisali ok. 77 tysięcy mandatów, udzielili niemal 55 tysięcy pouczeń. W tym roku służbom ruchu drogowego przybędzie siedem nowych samochodów, videorejestratory trafią do każdego powiatu, przybędzie też 15 dodatkowych słupów z fotoradarami na głównych ciągach komunikacyjnych Opolszczyzny. Jak informował Bolesław Pustelnik, dyrektor opolskiego oddziału Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wytypowanych zostało 10 niebezpiecznych odcinków na drogach krajowych. W najbliższych dwóch latach prowadzone będą na nich inwestycje, które w istotny sposób wpłyną na stan bezpieczeństwa tych dróg. I tak jeszcze w tym roku planowana jest budowa ronda turbinowego na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 46 i węzła Prądy, odnowiona zostanie nawierzchnia drogi nr 45 na odcinku Lasowice Wielkie - Kluczbork, zbudowana będzie obwodnica Myśliny w ciągu drogi krajowej nr 46, przebudowany zostanie odcinek drogi w miejscowości Schodnia (także droga nr 46). Rok przyszły przyniesie m. in. budowę ronda w Nysie na Placu Kilińskiego oraz przebudowy odcinków: Zimnice - Źlinice, modernizację odcinka drogi w Zawadzie, przebudowę drogi krajowej w Niemodlinie, odnowę nawierzchni na odcinku Hanuszów - Pakosławice. Rada dyskutowała także o problemie szkolenia młodych kierowców i poziomie nauczania w szkołach jazdy. Działa ich na terenie Opolszczyzny 266, zatrudniają 600 instruktorów. W roku ubiegłym na państwowy egzamin z prawa jazdy skierowały one 18.750 kursantów. Tzw. współczynnik zdawalności w roku 2007 wyniósł 35 proc., a za dwa miesiące tego roku - 29 procent. Na egzaminie teoretycznym najlepiej wypadają uczniowie z powiatu kędzierzyńsko-kozielskiego (współczynnik 79 proc.), zaś w na egzaminie praktycznym kursanci z powiatu głubczyckiego - 40,6 proc. Rada stwierdziła, że w ostatnich latach powstało na terenie województwa wiele małych szkół jazdy, które nie są należycie przygotowane do szkolenia kierowców. Stefan Książek zauważał, że trudniej zdać egzamin, gdy jego czas wydłużono do 45 minut jazdy miejskiej. Najwięcej błędów zdający popełniają po 30 minutach jazdy - decyduje zmęczenie i stres, wpływ ma też zachowanie innych uczestników ruchu drogowego. Przewodniczący Rady, Andrzej Kasiura, uważa, że należy nie walczyć ze szkołami jazdy, ale próbować im pomóc m.in. poprzez stałe doszkalanie instruktorów.(MS) Zespół Prasowy UMWO