Kontakt z przedstawicielem linii powinien być udokumentowany. To znaczy, że rejestracja zgłoszenia powinna być podparta pisemnym potwierdzeniem zgłoszenia (koniecznie musimy mieć kopię takiego dokumentu). Może się zdarzyć, że zostaniemy zlekceważeni lub przedstawiciel nie będzie nam w stanie pomóc. Wtedy szukamy pomocy w instytucjach trzecich. Do jakich instytucji można zgłosić problem z przewoźnikiem? Wyspecjalizowanym organem administracji publicznej (Polska), zajmującym się ochroną pasażerów w krajach UE jest Urząd Lotnictwa Cywilnego (dokładnie Komisja Ochrony Praw Pasażera czyli w skrócie KOPP). Ta instytucja rozpatruje najczęściej sprawy związane z odwołaniem lotu, opóźnieniem bądź odmową przyjęcia na pokład samolotu. Pomocy może nam również udzielić ECK czyli Europejskie Centrum Konsumenckie. ECK dysponuje w ramach europejskiej sieci ECC-Net instrumentami do wyjaśniania lub pomocy w rozstrzyganiu sporów transgranicznych w trybie pozasądowym, we wszystkich państwach Unii Europejskiej. Problem z przewoźnikiem możemy również zgłosić stowarzyszeniom konsumenckim, powiatom czy miejski, rzecznikom konsumentów. Kruczki, gwiazdki i uwagi pisane drobnym maczkiem Osobom, które kupiły bilet przez internet nie przysługuje prawo odstąpienia od umowy. Należy dokładnie czytać oferty przewoźników - często atrakcyjna, reklamowana w mediach cena, nie jest ceną ostateczną (zwróć uwagę na dodatkowe koszty - wysokie opłaty lotniskowe i zawyżane ceny biletów powrotnych). Zadbaj o transport z lotniska - sprawdź na mapie, w jakiej odległości od miasta docelowego się ono znajduje. Na lotnisku zawsze możesz skorzystać z autokarów czy pociągów, które wożą turystów z lotniska do centrum. Bilet kupiony u kierowcy może się jednak okazać dużo droższy niż bilet kupiony wcześniej przez internet. Jeśli twój przewoźnik zawiedzie, zapewne zaproponuje ci lot zastępczy innymi liniami. Zorientuj się, jak wysokie są opłaty lotniskowe w tych liniach. Jeśli są wyższe, możesz żądać od przewoźnika wyrównania strat lub odszkodowania. Istotne szczegóły W bagażu podręcznym nie wolno przewozić: - ostrych przedmiotów (noży, pilniczków do paznokci, scyzoryków, nożyczek, itp.) - gazów (za wyjątkiem dezodorantów) - spirytusu - trucizny - broni palnej W małych (określonych w umowie) ilościach można przewozić w bagażu podręcznym: - alkohol - leki - kosmetyki (uwaga na płynne substancje! - ze względu na bezpieczeństwo do niektórych krajów nie możesz zabrać w bagażu podręcznym kosmetyków tj. kremy, mleczka, toniki, itp.) Jeśli chcesz przewieźć wózek dziecięcy lub rower, zapytaj wcześniej przewoźnika, czy jest taka możliwość. Posiłek na pokładzie W przypadku tanich linii lotniczych posiłek zazwyczaj nie jest wliczony w cenę biletu. Za napoje i przekąski płaci się osobno - warto więc zaopatrzyć się w prowiant nieco wcześniej (ceny jedzenia i picia na pokładzie samolotu są zawyżone). Zabezpieczenie bagażu Na bagażu powinna się znaleźć tabliczka z twoim imieniem i nazwiskiem oraz adresem. Warto umieścić podobną tabliczkę wewnątrz bagażu.