Co jednak zrobić, jeśli kupiony wcześniej sprzęt, kiedy już go potrzebujemy - okazuje się wadliwy? W trosce o bezpieczeństwo i komfort naszych maluchów, staramy się z wyprzedzeniem zaopatrzyć w przedmioty, niezbędne dla dziecka. Jednym z nich, niewątpliwie bardzo ważnym, jest wózek. Wybierając się na zakupy, po kluczowy środek transportu naszej pociechy, kierujemy się zwykle różnymi kryteriami. Na pewno duże znaczenie ma panująca moda, opinie znajomych, funkcjonalność, wygląd. Jedni wolą lekkie, małe wózki, łatwe do złożenia i zapakowania np. do samochodu, inne mamy wybiorą cięższe, duże wózki, na długie spacery. Pomysłów i wzorów jest bardzo dużo. Niezależnie jednak od tego wszystkiego, priorytetem przy zakupie tak ważnego pojazdu, będzie przede wszystkim wygoda i bezpieczeństwo maluszka. Kupujemy więc ostrożnie i z reguły dużo wcześniej, aby wózek był gotowy od pierwszych godzin życia dziecka. Niestety, w ostatnim okresie czasu, Consumer Direct odnotowuje bardzo niepokojące zjawisko. Drastycznie rośnie liczba reklamacji i skarg, dotyczących użytkowania wózków dziecięcych. W ciągu tylko ostatnich trzech miesięcy, odnotowano 1219 skarg, dotyczących wad i uszkodzeń wózków i spacerówek, co stanowi wzrost o 67 % w stosunku do poprzedniego roku. Prawie połowa reklamacji, dotyczy wózków o wyższym standardzie, których cena przekracza 300 funtów. Skargi te dotyczą zarówno wad fabrycznych, widocznych zaraz po zakupie wózka, jak też wad i usterek, które ujawniają się po krótkim okresie użytkowania. Często problemem są odpadające w czasie jazdy kółka, pękające stelaże, jak też źle dopasowane elementy wózka, np. podnóżki, czy budy. Dlatego, dokonując takich zakupów, musimy być świadomi naszych praw konsumenckich. Wydatki, związane z zakupem wózka, nierzadko są dosyć wysokie, musimy więc wiedzieć, co robić, jeśli wózek okaże się bublem. Wózek, który kupujemy w sklepie, czy też w internecie, musi odpowiadać naszym oczekiwaniom. Musi być zadowalającej jakości, spełniać obiecane przez producenta, czy sprzedawcę warunki funkcjonalne. Musi być zgodny z opisem, według którego wybraliśmy określony model. Jeśli zakup nie spełnia tych warunków, mamy prawo domagać się wymiany na towar, który wybraliśmy i za który zapłaciliśmy, naprawy, lub zwrotu pieniędzy, za towar wadliwy, lub nie spełniający naszych oczekiwań. Wskazówki przydatne przy zakupie wózka * Zaraz po otrzymaniu naszego wózka, obejrzyjmy go dokładnie. Złóżmy go i wypróbujmy. Jeśli tylko zauważymy jakieś usterki, nieprawidłowe działanie, od razu zgłośmy się do sprzedawcy, który ma obowiązek wymienić towar na nieuszkodzony, lub zwrócić nam pieniądze * Jeśli w trakcie użytkowania, pojawią się wady, które nie były widoczne przy zakupie - np. odpadające kółka, pęknięty stelaż, lub inne usterki, które nie wynikły z naszej winy, zgłośmy się z reklamacją do sprzedawcy. Prawdopodobnie nie uzyskamy w tym przypadku zwrotu całej sumy, ale sprzedawca będzie musiał zapewnić nam naprawę usterek w ramach reklamacji, lub częściowy zwrot pieniędzy * Jeśli usterka ujawni się w ciągu sześciu miesięcy o zakupu, będziemy musieli udowodnić, że powstała w wyniku wad ukrytych i nie była widoczna w momencie zakupu. * Wszelkie, pojawiające się usterki, należy zgłaszać niezwłocznie po ich zauważeniu. Każdy towar posiada określony okres gwarancji i jeśli przegapimy ten termin, możemy stracić prawo do bezpłatnej naprawy lub zwrotu pieniędzy * Kupując towary w przedziale cenowym od ?100 do ?30 000 za pomocą karty kredytowej, uzyskujemy dodatkową ochronę , na wypadek wadliwego towaru. * Zachowajmy dowód zakupu, który może się przydać przy składaniu reklamacji Jeśli macie jakieś wątpliwości lub pytania, dotyczące praw konsumenckich, możecie skontaktować się z Consumer Direct pod numerem 04 05 06 08454 lub odwiedzić stronę internetową Consumer Direct (http://www.consumerdirect.gov.uk) Tekst opracowany na podstawie informacji zawartych na stronie www.direct.gov.uk