Zbudowany we włoskiej stoczni w Monfalcone kosztem 500 mln euro statek wypłynie jutro w dziewiczy dwutygodniowy rejs na Wyspy Kanaryjskie z 2092 pasażerami. Miejsca zostały rozchwytane w niespełna godzinę po rozpoczęciu sprzedaży w kwietniu 2009 r. Od 2011 r. Queen Elizabeth będzie odbywał rejsy dookoła świata. Statek ma 92 tys. ton pojemności brutto i 294 metry długości. Rozwija szybkość do 24 węzłów. Liczy 16 pokładów i około tysiąca kabin (71 proc. z własnym balkonikami). Wystrój wnętrz nawiązuje do stylu art deco z lat 30. XX w. Klatkę schodową prowadzącą do głównego hallu zdobi namalowany ostatnio przez Isobel Peachey portret Elżbiety II. Monarchini przedstawiona jest w naszyjniku i kolczykach, które nosiła podczas uroczystości koronacyjnej w 1953 r. Wcześniej należały one do królowej Wiktorii. Elżbieta II zobaczyła ten portret po raz pierwszy w czasie obchodu statku. Elementem dekoracji wnętrz są mozaiki i żyrandole. Nie brak też apartamentów mogących konkurować z najbardziej ekskluzywnymi hotelami. Są także pamiątki po poprzednim statku, który był nazwany imieniem Elżbiety II (QE2) i został wycofany z użytku w 2008 r. Podróżni mogą spędzać czas w teatrze z 832 miejscami, gdzie będą prezentowane przedstawienia wcześniej pokazywane na scenach West Endu w Londynie. Do dyspozycji są też salon odnowy biologicznej, sauna i ekskluzywne sklepy. Jest to trzeci statek we flocie Cunarda nazwany na cześć królowych. Dwa inne to Queen Mary 2 (QM2) oraz Queen Victoria. Uprzednio tę samą nazwę Queen Elizabeth miały dwa inne statki pasażerskie. W 1938 r. w stoczni John Brown w szkockim Clydebank zwodowano statek Queen Elizabeth, nazwany na cześć matki Elżbiety II, która także miała na imię Elizabeth, a po śmierci męża Jerzego VI w 1952 r. nazywano ją Królową Matką. Już po wycofaniu ze służby żeglugowej statek ten spłonął w 1972 roku w Hongkongu podczas przebudowy na pływający uniwersytet i został pocięty na złom. W 1967 r. w tej samej stoczni wodowano drugi liniowiec na cześć Elżbiety II, nazwany QE2, który po wycofaniu z eksploatacji w 2008 r. został sprzedany dubajskiej firmie deweloperskiej. Queen Elizabeth jest niemal bliźniaczym statkiem Queen Victoria, ale jest o prawie 1/3 mniejszy niż największy z liniowców Cunarda - QM2.