Kampania została podzielona na dwie części. Pierwsza skierowana jest do młodych, dorosłych ludzi ma pokazać konsekwencje częstej zmiany partnerów seksualnych. To naturalne i powszechne zjawisko, potraktowane zbyt lekkomyślnie może zaważyć na całym życiu człowieka. Jak wynika z badań, Polacy posiadają dobrą wiedzę na temat HIV/AIDS, a nie umieją wykorzystać jej w życiu codziennym. Brakuje im wyobraźni i nie odnoszą ryzyka zagrożenia do siebie. W naszym kraju żyje ponad 30 tys. osób, które są nosicielami wirusa HIV. Najczęściej do zakażenia dochodzi właśnie poprzez kontakt seksualny. - W ostatnim czasie nastąpił wyraźny wzrost liczby zakażeń HIV w grupie wiekowej 18- 39 lat, dlatego właśnie do ludzi z tego przedziału wiekowego kierowana jest w dużej mierze nasza kampania. Zachęcamy do podejmowania bezpieczniejszych zachowań, budowania związków, gdzie rozmawia się o swojej przeszłości i żadne z partnerów nie ma oporów przed ujawnieniem swojego stanu serologicznego poprzez zrobienie testu na HIV. Zwracamy również szczególną uwagę na zagrożenie HIV/AIDS, które może dotknąć każdego z nas i powinniśmy mieć to na uwadze - powiedziała Anna Marzec-Bogusławska, dyrektor Krajowego Centrum ds. AIDS podczas konferencji oficjalnie rozpoczynającej kampanię. Specjalnie na potrzeby kampanii przygotowano krótki film, w którym metaforą związku dwojga ludzi jest taniec z podtekstem seksualnym, w którym dwoje głównych bohaterów tańczy z wieloma różnymi partnerami. Stąd główne hasło kampanii: "W życiu jak w tańcu, każdy krok ma znaczenie". Jednak tak jak i w życiu, tak i w tańcu obowiązują pewne reguły, których należy przestrzegać, by się nie potknąć. O ile podczas tańca będzie to drobna potyczka, tak w życiu nierozsądny krok może nieść za sobą poważne konsekwencje. Na koniec główni bohaterowie odnajdują się w tańcu, postanawiają związać ze sobą na dłużej i zrobić testy na obecność wirusa HIV. W roli głównych bohaterów wystąpili Ewa Szabatin i Robert Kochanek, uczestnicy "Tańca z Gwiazdami". Pojawia się również Michał Piróg, znany z programów tanecznych stacji MTV. W drugiej części kampania skierowana jest do kobiet w ciąży i planujących ciążę, by przed podjęciem tak ważnej decyzji w swoim życiu poddały się testom na obecność wirusa HIV. Jeśli przyszła mama jest świadoma swojego zakażenia, może zminimalizować ryzyko przeniesienia go na dziecko nawet do 99,4 % poprzez przyjmowanie leków antyretrowirusowych. To niezmiernie ważne, by planując macierzyństwo zdawać sobie sprawę z odpowiedzialności nie tylko za swoje zdrowie, ale również zdrowie swojego dziecka. "Daj szansę swojemu dziecku" i ""Nie daj szansy HIV" to hasła, które puentują drugi spot reklamowy, użyty w tej części kampanii. Krótki film składa się z serii zdjęć kobiet ciężarnych fotografowanych podczas codziennych czynności. Hasło ma na celu promować, przestrzegać przed bagatelizowaniem zagrożenia, ale przede wszystkim zachęcać do działania przyszłe i obecne młode mamy. - Jeśli w ogóle można powiedzieć coś pozytywnego w kwestii AIDS to jedynie to, że można zapobiec tej chorobie i to w stosunkowo łatwy sposób. Żeby zapobiec trzeba mieć wiedzę i świadomość. I to właśnie wiedza jest głównym celem tej kampanii. Ogromną zasługą medycyny na przestrzeni lat jest to, że choroba może być już kontrolowana i czas życia osoby zakażonej nie musi odbiegać od czasu życia zdrowego człowieka - podkreślił podczas konferencji minister zdrowia, profesor Zbigniew Religa. Zapewnił także o tym, jak ważna w świadomości rządu jest profilaktyka HIV/AIDS. - I mimo, iż z przyczyn ograniczonego budżetu naszego państwa, na walkę z tą chorobą przeznaczane są skąpe finanse to działania prowadzone przez Krajowe Centrum ds. AIDS są naprawdę doskonałe. Europa przyjmuje bardzo poważnie działania Polski w zakresie przeciwdziałania HIV/AIDS i dostrzega osiągnięcia naszego kraju - zapewniał minister. Wyraził też ogromne uznanie i podziękował za zaangażowanie pani dyrektor i jej zespołowi. Zobowiązał się również oficjalnie w obecności uczestników konferencji do tego, że znajdzie środki na istotne potrzeby finansowe, które postaną w trakcie trwania kampanii. Ministerstwo Zdrowia wspiera działalność organizacji pozarządowych poprzez dotacje celowe udzielane na programy profilaktyki HIV/AIDS. Każdego roku to suma 2 mln zł. Dotacje udzielane są ok. 40 organizacjom pozarządowym działającym na polu profilaktyki HIV/AIDS. - Włączanie innych, poza Ministerstwem Zdrowia, sektorów gospodarki byłoby niezwykle cenne, gdyż działania profilaktyczne muszą być intensyfikowane, również w kontekście zagrożeń zza naszej wschodniej granicy. Kraje takie jak, Ukraina czy Rosja charakteryzuje lawinowe rozprzestrzenianie się HIV. Dlatego musimy być naprawdę czujni - podsumowała dyrektor Krajowego Centrum ds. AIDS. Zapobieganie i uświadamianie stało się również podstawą profilaktyczno-edukacyjnego programu firmy L'Oreal Polska "Fryzjerzy świata wobec AIDS" opracowanego przy współpracy z Krajowym Centrum ds. AIDS i pod patronatem UNESCO. Został on przedstawiony jako bardzo wartościowy projekt i trzecia część kampanii na rzecz profilaktyki HIV/AIDS. Kampania "W życiu jak w tańcu, każdy krok ma znaczenie", podobnie jak w poprzednich latach, będzie miała charakter multimedialny. Wykorzystana zostanie reklama telewizyjna, radiowa, prasowa, kinowa, internetowa oraz billboardy, plakaty i szereg innych materiałów promocyjnych. Patronami akcji, oprócz Ministerstwa Zdrowia, są: Główny Inspektor Sanitarny, 16 Wojewódzkich Stacji Sanitarno- Epidemiologicznych , Prezydencji Miast, Urzędy Marszałkowskie oraz Wojewodowie. Mimo dużego postępu, jaki dokonał się w dziedzinie badań medycznych, AIDS nadal jest jedną z najgroźniejszych chorób naszych czasów. Na świecie żyje obecnie 40 milionów osób zakażonych HIV. To choroba, która może dotknąć każdego, dlatego nie należy lekceważyć ryzyka. Metafora życia przedstawiona jak taniec skłania do refleksji nad jego dotychczasowym przebiegiem i nad tym co dopiero może się wydarzyć. Przetańczmy życie, ale uważajmy na kroki... Ewelina Wiśniewska