Instytut zapytał 300 pełnoletnich Polaków o to, jakie przywileje powinni otrzymywać posłowie i jak wysokie powinno być ich wynagrodzenie. Posłom żyje się lepiej! Pytanie czy posłowie posiadają więcej przywilejów niż inni obywatele nie pozostawia wśród ankietowanych niemal żadnych wątpliwości. Aż 97% respondentów uznało, że posłowie są bardziej uprzywilejowani od innych, w tym 73% jest o tym przekonane z całą stanowczością. Opinie co do słuszności wyróżniania posłów specjalnymi uprawnieniami są podzielone. Ponad 41% badanych nie przyznałaby posłom żadnych szczególnych przywilejów. Pozostali ankietowani, chociaż uznali, że odpowiedzialny i ważny zawód reprezentanta w Sejmie zasługuje na wyróżnienie, jednocześnie byli raczej mało hojni w rozdzielaniu potencjalnych przywilejów poselskich. Dłuższe urlopy i dłuższe kolejki Respondenci poproszeni zostali o podanie, które z zaproponowanych przywilejów i uprawnień powinny, ich zdaniem, przysługiwać posłom. Jak wynika z sondażu, ankietowani w swoich opiniach kierowali się przede wszystkim tym, które z przywilejów poselskich więcej odebrałyby im, jako obywatelom. Najbardziej rażące w odczuciu społeczeństwa są zatem nie te uprawnienia, które mogłyby być najbardziej kosztowne dla państwa, ale te, które - w naszym odczuciu - najprędzej pozbawiły czegoś nas, czyli obywateli. Wśród potencjalnych przywilejów, którymi można by wyróżnić posłów, ankietowani najczęściej wskazywali na przywilej w postaci dłuższego urlopu. Jednak, choć ze wszystkich możliwych uprawnień właśnie ten wydał się badanym najbardziej zasłużony i sprawiedliwy, wskazało go i tak zaledwie 36% badanych. Co ciekawe, prawie 30% respondentów uważa, że posłowie powinni mieć prawo do posiadania samochodu służbowego z kierowcą, podczas gdy przywilej bezpłatnego korzystania ze środków komunikacji miejskiej przyznałoby posłom tylko 17,4% ankietowanych, a prawo do darmowego jeżdżenia koleją tylko 13%. Pewne wątpliwości budzi w społeczeństwie także słuszność immunitetu poselskiego. Około jedna czwarta badanych uważa, że posłowie powinni być chronieni immunitetem, a 76% jest zdania, że posłowie powinni na równi z innymi obywatelami podlegać odpowiedzialności prawnej. Największy sprzeciw wśród ankietowanych wzbudziła propozycja przyznania posłom prawa do bycia przyjmowanymi w służbie zdrowia poza kolejką. Taki przywilej dałoby posłom tylko 7% respondentów. Zapewne dlatego, że właśnie ich pierwszeństwo u lekarza najbardziej spośród wszystkich innych potencjalnych uprawnień dotknęłoby nas, zwykłych obywateli. Listy płac według listy obecności Poza opinią, że posłowie są wyraźnie uprzywilejowani w porównaniu do innych, w społeczeństwie funkcjonuje także przekonanie, że dużo zarabiają. Zdaniem ankietowanych, wysokość zarobków posłów powinna być uzależniona od ich zaangażowania w pracę w Sejmie oraz od obiektywnych i wymiernych kwalifikacji. Jako najważniejszy czynnik, który zdaniem badanych powinien mieć wpływ na wysokość wynagrodzenia posła, wskazywano liczbę jego obecności w Sejmie. Zdaniem 75% ankietowanych właśnie od tego powinna zależeć wysokość płac naszych reprezentantów w Sejmie. Ponad 62% respondentów uważa, że wielkość pensji powinna być uzależniona także od wykształcenia, niemal tyle samo osób jest zdania, że wpływ na wysokość zarobków powinna mieć liczba wystąpień w Sejmie. Blisko 57% badanych twierdzi, że w zawodzie posła powinno się premiować znajomość języków obcych i że ten czynnik powinien mieć również wpływ na wysokość wynagrodzenia. Najmniej istotna przy określaniu wysokości zarobków jest dla respondentów partia do jakiej należy dany poseł. Zaledwie 10% ankietowanych jest zdania, że wielkość czy też znaczenie danej partii na scenie politycznej powinny mieć wpływ na wysokość wynagrodzenia posłów do niej należących. Ile powinien zarabiać poseł? Ile zatem powinien zarabiać poseł? To pytanie wzbudziło najwięcej emocji i kontrowersji wśród ankietowanych. Większość respondentów nie potrafiła podać w tym miejscu konkretnej kwoty, która ich zdaniem byłaby odpowiednia. Wśród opinii dominowało przekonanie, że posłowie - nieważne, jaka dokładnie miałaby to być suma - na pewno powinni zarabiać mniej niż obecnie. Tego zdania było 29% ankietowanych. Ponad 7% uważa, że posłowie powinni zarabiać tyle samo, co obecnie, a tylko dwoje ankietowanych uznało, że powinni zarabiać więcej. Część badanych nie odnosiła swoich odpowiedzi do aktualnych zarobków posłów, ale do wartości średniej krajowej. Niektórzy podawali konkretne kwoty. I tak - około 10% badanych uważa, że sprawiedliwie byłoby, gdyby posłowie zarabiali tyle, ile wynosi średnia krajowa lub mniej więcej tyle ile zarabia przeciętny pracownik w Polsce. Nieco ponad 4% badanych uważa, że zarobki naszych reprezentantów w Sejmie powinny wynosić dwukrotność aktualnej średniej krajowej, tyle samo ankietowanych jest zdania, że powinna to być jej trzy- lub czterokrotność. W gronie osób, które podawały propozycje konkretnych kwot najczęściej wymieniano stawki od 2,5 do 5 tysięcy złotych, następnie kwoty z przedziału od ponad 5 tysięcy do 10 tysięcy złotych. Zaledwie kilkunastu badanych uznało, że posłowie powinni zarabiać więcej niż 10 tysięcy złotych, a ośmioro badanych uznało, że zarobki posła zdecydowanie powinny być niższe niż 2,5 tysiąca. Ogólnie zatem, większość ankietowanych jest przekonana, że posłowie powinni zarabiać mniej niż obecnie, ale jednocześnie więcej niż przeciętny pracownik w Polsce. Tylko niewiele ponad 12% respondentów kategorycznie uznało, że wynagrodzenie poselskie powinno się utrzymywać na poziomie porównywalnym bądź też niższym od zarobków przeciętnego pracownika. Wśród głosów respondentów pojawiły się także i opinie, że posłowie powinni zarabiać "najniższą krajową" lub że "powinni przeżyć za kuroniówkę". Najbardziej rewolucyjna okazała się jednak propozycja jednego z respondentów, który stwierdził, że posłowie nie powinni zarabiać w ogóle, a zawód posła "to powinna być służba społeczna".